سایر

خواص استیل 309

ورق استیل 309 یکی از فولاد‌های ضدزنگ با مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی است و به اصطلاح در گروه استیل‌ نسوز قرار دارد. این گرید استیل با داشتن نسبت بالایی از نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد. کاربرد استنلس استیل 309 در بخش‌های مختلف صنعتی همچون صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، تولید سیمان و سرامیک‌سازی، تولید پلاستیک و… بسیار رایج است.

استنلس استیل 309، از جمله فولادهای ضدزنگ پرآلیاژی هستند که به دلیل وجود مقادیر زیاد کروم، مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت به سایر فولادها دارند. استنلس استیل 309 در مقایسه با فولاد ضد زنگ 304 مقاومت و استحکام بالاتری در برابر خوردگی دارد. اطلاعات فنی که در ادامه ارائه می‌شود، مشخصات کلی از فولاد ضد زنگ 309 را برای شما روشن می‌سازد.

ترکیب شیمیایی استنلس استیل 309

ترکیب شیمیایی فولاد زنگ نزن با آلیاژ 309 در جدول زیر آورده شده است. لازم به توضیح است که آلیاژهای 309S و 309H هم‌خانواده این آلیاژ نیز ترکیب شیمیایی مشابهی دارند و فقط در محتوای کربن با هم تفاوت دارند که به ترتیب حاوی 0.08 و 0.04 تا 0.10 در صد کربن هستند.

مقاومت در برابر خوردگی استنلس استیل 309

انواع خوردگی فلزات یکی از عیوب شایع در فلزات است که باعث کاهش عمر و استحکام فلز می‌شود. بخصوص در دماهای بالا خوردگی شدیدتر شده و خیلی از آلیاژها خواص خود را ازدست می‌دهند. استنلس استیل 309 دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی است، به ویژه در برابر خوردگی خوردگی ترکیبی (intergranular corrosion) و خوردگی در دمای بالاست.

خوردگی ترکیبی اغلب ناشی از کربن‌دار شدن استنلس استیل در دماهای بالا است که باعث کاهش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود. استفاده از استنلس استیل 309 با کربن کمتر، می‌تواند خوردگی ترکیبی را کاهش دهد و مقاومت به خوردگی را بهبود بخشد. همچنین، فرآیند انیل در دما و زمان مناسب می‌تواند خواص مقاومت به خوردگی را در این آلیاژ بهبود بخشد.

خواص استیل 309

جوشکاری فولاد ضد زنگ 309 چگونه است؟

ورق استیل 309 می‌تواند با استفاده از روش‌های جوشکاری ذوبی و مقاومتی به شکل قابل قبولی جوش داده شود. از جمله انواع جوشکاری صنعتی که می‌توان برای جوشکاری استیل 309 استفاده کرد عبارت‌اند از جوشکاری فیوژن (ذوبی) و جوشکاری مقاومتی. البته برای جوشکاری با روش جوشکاری فیوژن باید دقت داشت که از جوشکاری با استفاده از متد اکسی‌آستیلن که می‌تواند باعث کربن‌دار شدن و کاهش مقاومت به خوردگی شود، استفاده نشود. لازم به ذکر است که قبل از جوشکاری باید سطح استنلس استیل 309 تمیز و بدون روغن باشد.

عملیات حرارتی فولاد ضد زنگ گرید 309

ورق استیل 309 در دماهای بالای 1177 درجه سانتیگراد قابل عملیات حرارتی است. در این دما، استیل 309 به آهستگی سرد شده و پس از آن در دمای ۹۸۲ درجه سانتیگراد نیز مجدداً گرم شده و به سرعت کوئنچ می‌شود. عملیات حرارتی آنیل نیز برای بازیابی خواص مقاومت به خوردگی استیل 309 انجام می‌شود. همچنین، استیل 309 در دمای ۱۰۳۸-۱۱۲۱ درجه سانتیگراد آنیل شده و سپس با آب کوئنچ می‌شود. مهم است بدانید که استیل 309 به علت مقاومت به حرارت و پایداری در دماهای بالا، پس از انجام عملیات حرارتی، همچنان به خوبی قابل استفاده است.

خواص فولاد ضد زنگ آلیاژ 309

ورق استیل 309 مقاومت بالایی در برابر خوردگی و خوردگی ترکیبی در دماهای بالا دارد. قابلیت جوشکاری با روش‌های مختلف، به ویژه جوشکاری با روش ذوبی و مقاومتی را داراست. همچنین پایداری در دماهای بالا تا 1093 درجه سانتی‌گراد را داراست و قابلیت ساخت و تولید با انواع روش‌های رایج تولید را داراست. مقاومت بالایی در برابر خوردگی و اکسیداسیون نیز دارد.

معایب استنلس استیل 309

ورق استیل 309 قیمت بالایی نسبت به برخی از آلیاژهای دیگر دارد و افزایش خوردگی میکروبی در محیط‌های شور و مرطوب از معایب آن محسوب می‌شود. همچنین، این آلیاژ حساسیت به ترک خوردگی تنشی در برخی محیط‌ها را نیز دارد.

در کل، ورق استیل 309 یک آلیاژ مقاوم با ویژگی‌های منحصر به فرد در دماهای بالا است که در برخی از کاربردهای صنعتی و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص استنلس استیل 309

تولید و دمای گرمایی
این فولاد می‌تواند مانند فولاد استنلس 304، ساخته شود.

قابلیت ماشین کاری

ورق استیل 309 می‌تواند شبیه به ورق استیل 304 ماشین‌کاری شود.

جوشکاری

ورق استیل 309 می‌تواند با استفاده از روش‌های جوشکاری ذوب یا مقاومتی جوش داده شود. این آلیاژ با استفاده از روش جوشکاری اکسی اتیلن مناسب نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا