زندگی

لباس کار چیست و اهمیت پوشیدن آن چیست؟

اول از همه باید بدانید که لباس فرم نام دیگر لباس کار است. همچنین این دستگاه یکی از انواع تجهیزات و ابزار ایمنی می باشد. لباس کار محافظ یکی از انواع تجهیزات حفاظتی مورد استفاده در محیط کار است. استفاده از لباس کار باعث تسهیل در انجام وظایف و حفظ ایمنی کاربران می شود. لباس کار نیز با توجه به شرایط کاری و کاربری افراد در انواع مختلفی در کارگاه های تولیدی لباس کار، تولید و عرضه می شود.

به طور کلی لباس کاری که استفاده می کنید باید با موقعیت حرفه ای شما مطابقت داشته باشد. همچنین می توان گفت که لباس کار نشان دهنده محل کار شما در محل کار است. بنابراین استفاده از لباس کار محافظ باعث افزایش نفوذ شما در محیط کار می شود. استفاده از لباس کار باعث می شود که نیروی کار از یکدیگر متمایز شود. علاوه بر این کارمندان و افراد مختلف از یکدیگر جدا شده و نظم و آراستگی در محیط کار ایجاد می شود.
حتماً از خود پرسیده اید که پوشیدن لباس کار مردانه چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله در مورد انواع لباس کار و لزوم استفاده از آنها صحبت خواهیم کرد.همچنین اگر قصد خرید لباس کار استاندارد را دارید تا انتهای مقاله لباس کار چیست با ما همراه باشید.

کار مزون لباس چیست

لزوم استفاده از لباس کار

همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح داده شد، از لباس های محافظ برای محافظت از سلامت فیزیکی کاربران در محل کار استفاده می شود. به طور کلی در محیط های کاری مختلف از انواع لباس کار استفاده می شود. گروه های حرفه ای مانند ادارات، کارخانه ها، گروه های پزشکی و درمانی، مدارس، آتش نشانی ها و غیره. از لباس کار استفاده کنید. حتما از خود پرسیده اید که چرا باید لباس کار بپوشیم؟ در مقاله بعدی که لباس کار چیست، به مزایای استفاده از لباس کار محافظ در محیط های کاری مختلف می پردازیم.

  • نجات جان مردم و کاهش صدمات ناشی از حوادث احتمالی
  • تمایز نیروی کار یک گروه از یکدیگر و افزایش راندمان کاری
  • آشنایی با موقعیت و جایگاه پرسنل در محیط کار

انواع لباس کار

همانطور که گفته شد لباس کار با توجه به محیط کار در انواع مختلفی تولید می شود. در این قسمت از مقاله لباس کار چیست، قصد داریم شما را با انواع رایج لباس کار آشنا کنیم.

کت و شلوار

همانطور که از نام آن پیداست، لباس کار کت و شلوار از دو تکه شلوار و یک ژاکت تشکیل شده است.لباس کار دو تکه جیب های زیادی دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. زیر این لباس کار می توانید لباس های دیگری بپوشید. این لباس کار از پارچه ها و مواد مختلف ساخته شده است. همچنین بسته به کار مورد نظر می توانید از نوار شبرنگ روی این لباس استفاده کنید. می توان گفت که لباس کار مهندسی نام دیگری برای لباس کار دو تکه است. در دوخت لباس کار دوجداره از پلی استر، پنبه، نخ و سایر پارچه ها استفاده می شود. لباس های کار پلی استر نخی بسیار راحت و نرم هستند. همچنین لازم به ذکر است که مهندسان از لباس هایی که از پنبه و پلی استر ساخته شده اند به دلیل استرس فیزیکی کمتر استفاده می کنند.

لباس کار یکدست

لباس کار یک تکه جزو پرکاربردترین انواع لباس کار است. استفاده از لباس کار یکنواخت زمانی استفاده می شود که پوشنده در محیط کار تحرک بالایی داشته باشد. روپوش ها علاوه بر کارایی بالا ظاهر زیبایی نیز دارند. لباس کار خلبانی، لباس کار جوشکاری و لباس کار آهنگری از انواع لباس کار یکنواخت هستند. لباس کار دو سینه آزادی را به ارمغان می آورد و عملکرد شما را محدود نمی کند.همچنین از این لباس به عنوان لباس کار مکانیکی و در نجاری استفاده می شود. پارچه لباس کار یکنواخت می تواند از کتانی، پلی استر، نخ، پنبه و مواد دیگر باشد. ما انواع لباس کار یکنواخت را در رنگ ها و پارچه های مختلف تولید و عرضه می کنیم. لباس کار دوبنده دارای جیب هایی در بالاتنه نیز می باشد که می توانید وسایل لازم را در آن قرار دهید.

لباس کار با آستین

لباس کار خلبانی یا یونیفرم آستین دار تمام بدن پوشنده را می پوشاند. استفاده از لباس کار خلبانی از نفوذ هرگونه ماده ای مانند آب، روغن، اسید، مواد شیمیایی و سایر مواد به پوست جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که این نوع لباس کار دارای بالاترین سطح ایمنی در محیط های کاری مختلف می باشد.

لباس کار برای جوشکاری

جوشکاری یکی از کارهایی است که می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای کاربران ایجاد کند. به همین دلیل است که توصیه های ایمنی باید به طور کامل در این حرفه رعایت شود. لباس جوش محافظ یکی از انواع لباس کار یکنواخت است که به لباس های جوشی معروف است. جنس لباس کار جوشکاری معمولا از جنس کتان است که مقاومت بالایی در برابر جرقه های جوشکاری دارد.انواع لباس های جوشکاری بسیار متراکم هستند و معمولاً در رنگ های قرمز تولید می شوند. لازم به ذکر است که لباس کار لی جزو لباس های جوشکاری طبقه بندی می شود.

لباس کار و پیش بند

روپوش یکی از رایج ترین انواع لباس کار محافظ است. در مجموعه هایی مانند بیمارستان ها، کلینیک ها، هتل ها و … از انواع روپوش ها استفاده می شود. استفاده از روکش به ایجاد نظم و یکنواختی در بین کارکنان کمک می کند. روپوش ها شبیه به هم هستند که تفاوت های اصلی آن در محل قرارگیری جیب ها و دکمه ها، رنگ لباس و … است. این نوع لباس کار با توجه به محیط کار از پنبه ترگال، تترون و سایر مواد تولید می شود. یکی از مزایای استفاده از حوله، مقاومت بالای آن در برابر شستشو است. پیش بند نیز اغلب برای پخت و پز استفاده می شود. لازم به ذکر است که این نوع لباس کار با کلاه سرآشپز عرضه می شود.

لباس کار مهندسی

در این قسمت از مقاله لباس کار چیست به لباس مهندسی می پردازیم. احتمالاً برای شما سوال پیش آمده که لباس کار مهندسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ همانطور که در بخش بررسی اجمالی لباس کار دو لنگه بحث کردیم، لباس کار مهندسی شامل کت و شلوار دوگانه نیز می شود.این لباس نیز از جنس پلی استر پنبه ای ساخته شده است.

رنگرزی لباس کار

همانطور که می دانید موادی مانند رنگ و چسب و مواردی از این قبیل مانند از بین رفتن ظاهر لباس و پوسیدگی الیاف آنها. به همین دلیل است که لباس های کار یکبار مصرف گزینه مناسبی برای نقاشان محسوب می شود. لباس کار یکنواخت ظاهری یکدست دارد و تمامی قسمت ها از یقه تا کفش را می پوشاند. لباس کار برای رنگ آمیزی بافت دار بوده و رنگ آنها معمولا سفید است، لازم به ذکر است که سایز لباس کار یکبار مصرف گشاد یا یک سایز می باشد.

لباس کار سرویس

لباس کار یا لباس های خدماتی از دیگر انواع لباس های محافظ محسوب می شوند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از هر چیز لازم است بدانید که بلوز و شلوار دکمه دار و کت و شلوار زیپ دار جزو لباس کار رسمی محسوب می شود. همچنین لباس کار ارزان می تواند به لباس کار یا لباس تجاری اشاره داشته باشد. این نوع لباس کار به دلیل ترکیب رنگ های کمتر نسبت به سایر انواع لباس کار، قیمت پایینی دارد.

مشخصات لباس کار

در این بخش لباس کار چیست، به ویژگی های لباس کار حرفه ای می پردازیم.

لباس کار اندازه مناسبی دارد و کاملا با سایز شما می آید.اگر در شرایط کاری هستید که آستین های شما نباید مربوط به کار باشد، لباس کار آستین کوتاه گزینه خوبی است. همچنین لباسی را انتخاب کنید که مجبور نباشید آستین ها را بالا بزنید.
به علاوه افرادی که در محیط کار خود با گرما در تماس هستند مانند آتش نشان ها باید از لباس های مقاوم در برابر شعله استفاده کنند. لازم است بدانید که لباس کار آتش نشانان شامل تجهیزات آتش نشانی مانند کلاه ایمنی، دستکش و کفش ایمنی نیز می باشد.
همچنین لباس افرادی که در محیط کار خود از ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند باید یکپارچه و بدون پارگی باشد.
افرادی که در محل کار خود با مواد قابل اشتعال و گرد و غبار کار می کنند باید از لباس های کاری استفاده کنند که جیب و تاشو نداشته باشد. علاوه بر این، این مواد مضر می تواند در جیب یا لبه چین های لباس باقی بماند و باعث مسمومیت افراد شود.
در فصول سرد باید از لباس کار با آستر پشمی استفاده شود. همچنین در محیط های بارانی باید لباس کار کلاه دار بپوشید.
از آخرین نکته و ویژگی های لباس کار می توان به درج لگو بر روی آن اشاره کرد. کارفرمایان ممکن است نشان لگو یا شرکت مربوطه را روی لباس کارمندان قرار دهند.لازم به ذکر است که بهترین مکان برای قرار دادن لوگوی شرکت یا کارگاه سمت راست و بالای جیب می باشد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا