زندگی

دلایل اهمیت استفاده از لباس کار

همانطور که برای هر فعالیت خاص و روزمره از لباس مناسب استفاده می‌کنیم، برای انجام کار در محیط‌های مختلف لازم است لباس کار مناسب شغل و محیط را انتخاب کنیم. به عنوان مثال، برای ورزش‌های مختلف باید از لباس ورزشی استفاده کنیم و نباید از لباس مهمانی یا لباس کار صنعتی برای ورزش استفاده کنیم. اهمیت استفاده از لباس کار از همین موضوع نشات می‌گیرد و با توجه به اینکه بسیاری از ما وقت زیادی را در محیط‌های کاری می‌گذرانیم، باید از لباس کار مناسب استفاده کنیم.

وجه دیگری که اهمیت خرید لباس کار را دو چندان می‌کند، افزایش ایمنی افراد در محیط‌های کاری با احتمال خطرات است. استفاده از لباس کار مناسب هر حرفه می‌تواند ایمنی افراد را در برابر حوادث افزایش دهد. بنابراین، با توجه به این مسئله، تولید لباس کار مناسب با هر شرایط کاری باید در اولویت شرکت‌های تولیدکننده پوشاک قرار گیرد.

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مهم‌ترین دلایل استفاده از لباس کار در محیط‌های گوناگون صحبت کنیم تا اهمیت استفاده از آن را بیشتر درک کنید.

اهمیت ایمنی در لباس کار

لباس کار برای استفاده در شرایط کاری گوناگون می‌بایست حافظ جان افراد باشد و بر اساس شرایط کاری فرد اقدام به خرید لباس کار مناسب چه از نظر مدل و چه از نظر نوع پارچه و … گردد. برای مثال افرادی که در محیط های کاری با میزان دمای بالا مشغول به کار هستند می‌بایست از لباس کار مقاوم در برابر حرارت و آتش استفاده کنند تا از فرد در برابر گرمای زیاد و احتمال آتش‌سوزی محافظت شود، همچنین بایستی تجهیزات ایمنی مناسبی برای کار در چنین محیط هایی وجود داشته باشد. اهمیت لباس کار با ویژگی عایق گرما از آن جهت است که سبب عدم ورود حرارت به داخل لباس شده و باعث فراهم کردن راحتی بیشتر برای فرد و جلوگیری از آسیب رسیدن به او می‌شود.

با توجه به نکات گفته شده، بر اساس مشاغل مختلف، نوع فعالیت فردی، محیط کار و خطرات احتمالی باید اقدام به طراحی لباس کار مناسب برای هر شغل شود. لباس کاری که بتواند در محیط های سرد، محیط هایی با وجود مواد شیمیایی، محیط هایی با خطر برق گرفتگی و یا دیگر مشاغل، بالاترین میزان امنیت را برای فرد ایجاد نماید، به عنوان یک لباس کار مناسب در نظر گرفته می‌شود.

دلایل اهمیت استفاده از لباس کار

استاندارد های لباس کار

شرکت های تولیدی لباس کار موظف به رعایت استانداردهای خاصی هستند که بر اساس آنها، لباس کارهای ایمنی باید تولید گردند. شاید یکی از ساده ترین استاندارد های لازم جهت تولید لباس کار پوشیدن و در آوردن راحت و بدون دردسر آن ها باشد، بنابراین توجه به نوع یقه، دکمه ها و یا زیپ لباس کار برای پوشیدن و درآوردن آن در زمان خرید اهمیت زیادی دارد. در هنگام خرید لباس کار می بایست پیش از هر چیز لباسی مناسب سایز و اندازه خود تهیه نمایید تا در هنگام کار با آن احساس راحتی داشته باشید؛ احساس راحتی که فرد در زمان پوشیدن لباس کار دارد می تواند باعث شود که او تمرکز بیشتری به کارش داشته باشد.

سبک بودن لباس کار یکی دیگر از استاندارد هایی است که می بایست در هنگام خرید به آن دقت کنید، با توجه به این که مدت زمان زیادی می بایست لباس کار را بر تن داشته باشید، وزن زیاد لباس امکان ایجاد خستگی و مشکلات بدنی در دراز مدت را برای فرد به وجود می آورد، بنابراین یک لباس کار استاندارد دارای وزن سبک و مناسب است.

همچنین استاندارد های لازم و تناسب لباس کار با شرایط کاری یکی دیگر از ملزومات در زمان خرید لباس کار می باشد، به طور مثال در صورتی که از لباس کار خود می بایست در شرایط تاریکی شب استفاده نمایید، می بایست لباس کار شما دارای علائم شبرنگ باشد تا در تاریکی سبب مشخص شدن شما شود. همچنین برای استفاده از لباس کار در محیط های گرم و فصل تابستان می بایست لباسی مطابق با چنین وضعیت آب و هوایی تولید و استفاده گردد که فرد بتواند گرمای محیط را تحمل نموده و راندمان کاری وی پایین نیاید.

جنس پارچه لباس کار می تواند باعث کاهش یا افزایش ایمنی، تغییرات دمایی در بدن فرد، تناسب و تغییر وزن آن شود و به همین دلیل توجه به آن اهمیت بالایی دارد.

سایر دلایل اهمیت استفاده از لباسکار

✔ حفظ جان فرد در برابر خطراتی که در محیط کار ممکن است به وجود آید.

✔ سالم ماندن لباس شخصی در محیط کار

✔ استفاده از لباس کار به نوعی معرف کار شما است و می تواند بیانگر شخصیت کاری شما باشد.

✔ استفاده از لباس کار مناسب و با طراحی شکیل می تواند بیانگر حرفه ای بودن محیط کاری شما باشد و به نوعی جدیت شما در محیط کار را به افراد القا نماید.

✔استفاده از لباس کار اداری به منظور یکپارچگی اعضای اداره و ایجاد برندینگ جز الزامات یک شرکت محسوب می شود.

✔ عدم داشتن دغدغه به منظور پوشیدن لباس در محیط کار و فکر به اینکه چه لباسی بپوشید.

✔ بالا رفتن راندمان کاری افراد در محیط هایی که از لباس کار فرم استفاده می شود. در محیط هایی که هر فردی با لباس مختلف و رنگ های مختلف رفت و آمد می نماید، عموما سبب کاهش تمرکز کارکنان می شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا