جامعه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه: حجم آب دریاچه ارومیه به ۱.۹ میلیارد مترمکعب رسید/ورودی آب ۴۱۱ مترمکعب بر ثانیه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر است.

محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر همچنین تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۳۸ سانتی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری ( اول مهر ۱۴۰۲) ۵۵ سانتی متر افزایش تراز داریم.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه نیز به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع رسیده که ۳۵۰ کیلومتر مربع بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی با اشاره به بارش های خوب در استان و حوضه آبریز دریاچه ارومیه در زمستان ۱۴۰۲ و فروردین ماه جاری اظهار کرد: این بارش ها نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه برنامه رهاسازی از سدها با افزایش حجم ذخایر آب آنها انجام گرفت و از آذرماه سال گذشته رهاسازی انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۴۱۱ مترمکعب بر ثانیه ورودی آب به دریاچه ارومیه است که با این میزان ورودی به دریاچه در روز حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می رسد.

 

معتمدیان با قدردانی از مردم منطقه در خصوص مشارکت برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: در کنار این مشارکت، نظارت ها را برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز افزایش داده ایم و خود مردم هم کمک کرده اند.

وی تاکید کرد: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نیاز به مراقبت بیشتری دارد و باید مدیریت مصارف کشاورزی مدنظر باشد ضمن اینکه تمرکز بر مدیریت منابع آب و تغییر الگوی کشت، با همکاری مردم با قوت و جدیت دنبال خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در یکی از شمالی ترین مناطق دریاچه ارومیه از جمله کاظم داشی ارومیه نیز شاهد پیشروی آب هستیم در حالی که این منطقه سال ها درگیر خشکسالی بودیم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه اضافه کرد: معاونت عمرانی استانداری اقداماتی در این خصوص انجام داده تا مردم از وجه تفریحی دریاچه هم استفاده کنند و لحظات خوشی داشته باشند.

معتمدیان از فعال کردن کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: با برنامه ریزی این کمیته، فردا /۲۴ فروردین/ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برنامه های متنوع فرهنگی و تفریحی در ساحل دریاچه و در مسیر بزرگراه شهید کلانتری پیش بینی شده که مردم می توانند ضمن حضور از برنامه های آن استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: مسابقات قایق سواری و تفریحات سالم دریایی از جمله برنامه هایی است که برای اولین بار در دریاچه ارومیه تمهید شده تا در روز جمعه این هفته اجرایی شود.

وی با بیان اینکه غرفه هایی با تلاش ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی تعبیه شده تا مردم استفاده کنند، گفت: امیدواریم تا پایان ایام بهار امسال، جشنواره دومی را هم با استفاده از ظرفیت هنری در استان اجرایی کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا