تابلوسازی رضا
جامعه

دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود

دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود
معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه: در شرایطی که پروژه های نیمه تمام آماده و تکمیل بشوند آورد آبی به دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب در سال است. این پروژه ۱۰ ساله است و نقش سد کانی‌سیب از این سه میلیارد حدودا ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.پروژه هایی که هنوز نیمه‌تمام است می‌توان به تصفیه خانه تبریز و ارومیه اشاره کرد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه:
در صورت آماده شدن و اتمام پروژه های نیمه تمام، میزان آب وارد شده به دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب در سال است. این پروژه قدمتی ۱۰ ساله دارد و نقش سد کنیسیب حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب از این سه میلیارد است.
از جمله پروژه هایی که هنوز نیمه تمام مانده اند می توان به پالایشگاه تبریز و ارومیه اشاره کرد.
میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: در شرایطی که نصف شود. پروژه‌ها آماده و به پایان رسیده و سالانه ۳۰۰۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود. این پروژه قدمتی ۱۰ ساله دارد و نقش سد کنیسیب حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب از این سه میلیارد است.

بهادری با اشاره به پروژه های ناتمام ادامه داد: پروژه هایی که هنوز نیمه تمام هستند شامل پالایشگاه تبریز و ارومیه است. علاوه بر این، مقدار آب کشاورزی مورد نیاز باید کاهش یابد تا بر عملکرد آب دریاچه تأثیر بگذارد. سازمان مزرعه برای تغییر الگوی کشاورزی این طرح را اجرا و عملیاتی می کند. در صورت تکمیل این پروژه ها، ورودی آب به دریاچه ۳ میلیارد متر در سال یک مکعب خواهد بود.معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه درباره میزان تبخیر آبی دریاچه توضیح داد: هر چه آب بیشتر تبخیر شود. یعنی زمانی که آب دریاچه ارومیه حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب بود، تبخیر آن را حدود ۴ یا ۵ میلیارد متر مکعب اعلام کردند، اکنون که آب دریاچه ۲ میلیارد متر مکعب است، با این فرمول محاسبه می شود. که بیش از ۱ درصد است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا