گفتگو

در مصاحبه با سید حسن حسینی موسس کانون امداد و نجات ساتیار عنوان شد: قدمی در راه جلوگیری از مرگ و میر های ناشی از غرق شدن

  • تهیه و تنظیم : یونس کرمی

هر ساله شاهد غرق شدن بسیاری از هموطنان و همشهریان عزیز هستیم که متاسفانه جان خود را از دست می دهند . در شهرستان بوکان نیز سد بوکان ( شهید کاظمی ) به دلیل جاذبه گردشگری و تفریحی عده ی زیادی را به سوی خود جذب می کند که در این میان سالانه افراد زیادی به دلیل عدم آشنایی صحیح با اصول شنا غرق می شوند.در این میان گروهی نوع دوست به تشکیل کانونی جهت جلوگیری از غرق شدن افراد در این سد اقدام نموده اند که نشریه پیام بهاران در این خصوص گفتگویی با سید حسن حسینی مدیر کانون ساتیار تهیه نموده است که تقدیم خوانندگان محترم می شود:
ضرورت تاسیس این کانون :
بوکان فاقد مکان و محل های کافی برای تفریح ،گردشگری و شنا کردن است و به همین دلیل اکثر مردم سد شهر را برای این موارد انتخاب می کنند و گاهاً عزیزانشان را بر اثر غرق شدن در سد از دست می دهند و نهاد یا ارگانی مسولیت آن را برعهده ندارد.
دلیل پایه گذاری از طرف شما:
پایه شنا و نجات غریق بوکان توسط اینجانب و تعدادی دیگر از دوستان در این شهرستان بنیان گذاری شده و بر اساس مسولیت و حس نوع دوستی و انسانیت و وظیفه ایی که به جهت داشتن مدارک و تجربه در این کار ما را بر آن داشت تا با تاسیس این کانون قدمی در راه خدمت به شهرمان و جلوگیری از مرگ و میر های ناشی از غرق شدن برداریم.
معرفی کانون:
کانون امداد ونجات ساتیار در تابستان ۱۳۹۳ توسط اینجانب سید حسن حسینی و ناجیان غریق و امدادگران ، ثبت و اخذ مجوز کار خودش رو شروع کرد.
در بدو شروع کار با خرید یک دستگاه قایق موتوری به مبلغ ۸ میلیون تومان و مقداری وسایل مورد نیاز در اولین روز تابستان کار امداد ونجات را در سد سهید کاظمی بوکان آغاز نمودیم.
در این سال تعداد ۸ نفر ناجی غریق این کانون را همراهی نمودند و توانستند به ۲۷ نفر از مردم امداد رسانی کنند که احتمال غرق شدن تعدادی از این عزیزان بالای ۹۰ درصد بود.
همچنین در همین سال توانستند برای پیدا کردن جنازه ۲ نفر از غرق شدگان رودخانه های اطراف بوکان و شاهین دژ اعزام شوند و غم خانوادهای داغدار از نگرانی گم شدن جنازه عزیزانشان کم شود.
هزینه های تابستان سال ۹۳ در سد بوکان ۱۵ میلیون تومان بود که کل این هزینه از حساب شخصی اینجانب پرداخت شد، که در مقایسه با جان مردم هیچ مبلغی نیست.
فعالیت در سال ۱۳۹۴
کانون امداد و نجات ساتیار کار خود را در تابستان سال ۱۳۹۴ با شروع فصل شروع نمود که در این سال تعداد ۱۲ نفر ناجی غریق این کانون را همراهی نمودند که توانستیم با وجود اینکه سد بوکان در این سال یکی از شلوغ ترین سالهای خود را سپری می کرد به تعداد ۳۷ نفر امداد رسانی انجام بدیم که احتمال غرق شدن ۷ نفر از این عزیزان بالای ۹۰ درصد بود،که خوشبختانه با همت ناجیان کانون امداد و نجات ساتیار در این سال هیچ گونه تلفات جانی نداشتیم و این در حالی است که در شهر های همجوار شاهد غرق شدن چندین نفر بودیم .
همچنین در همین سال با کمک شورای شهر بوکان یک دستگاه موتور قایق موتوری نیز به قیمت ۱۸ میلیون تومان خریداری شد که از هزینه شخصی این جانب نیز مبلغ ۱۴ میلیون به این خرید کاسه قایق و حق و حقوق ناجیان و سرویس ایاب و ذهاب و مخارج دیگر پرداخت شد که جمع مخارج در سال ۹۴ نزدیک به ۳۵ میلیون تومان بود.
فعالیت در سال ۱۳۹۵
در سال ۹۵ و قبل از شروع فصل تابستان با حضور ناجیان قدیمی و تمایل ناجیان جدید به حضور در این کانون جلسات متعددی با این دوستان برگزار شد که توانستیم نظم داخلی این کانون را با حضور این عزیزان انسجام ببخشیم و نیز با وعده کمک و همکاری شورای شهر بوکان کار خود را شروع نموده ولی برخلاف سالهای گذشته با قدرت و انسجام بیشتری شروع کردیم؛ چون انتظار داشتیم سد بوکان شاهد یکی از شلوغ ترین تابستانهای خود باشد که می بایست جهت این کار آمادگی لازم را داشته باشیم.
از طرفی دیگر با آبگیری سد خراسانه و غرق شدن یک نفر در سال ۹۴ ما را بر آن داشت که این سد را نیز تحت پوشش این کانون قرار دهیم و برای همین منظور دو اکیپ جداگانه برای این دو سد اختصاص دادیم که شکر خدا با همت این ناجیان توانستیم تا امروز ۱ شهریور ماه به بیش از ۵۰ نفر امداد رسانی انجام بدهیم که احتمال تلفات جانی در این تابستان بالای ۱۰ نفر بود. که در صورت نبود این کانون و زحمات این ناجیان اکثر خانوادها داغدار می شدند و عزیزانشان را از دست می دادند.
در این تابستان در اکیپ سد شهید کاظمی تعداد ۱۲ نفر حضور داشتند که روزهای جمعه و به موازات ساحل سد بوکان از ابتدای درب ورودی سد ( دژبانی سد ) تا انتهای جزیزه قلندر ( جزیره سید نجمه) حدودا ۳ کیلومتر تحت پوشش این عزیزان می باشد،که از ساعت ۲ ظهر تا ساعت ۸ بعد از ظهر کار ناجیان و دیده بانی ادامه دارد.
اما با غرق شدن یکی همشهریان در یک ساعت زودتر از زمان کاری یعنی در ساعت ۱ ظهر مجبور شدیم ساعات کاری را از ساعت ۱۲ ظهر شروع کنیم تا تلفات جانی را به حداقل برسانیم .
با توجه به بالا بودن هزینه های جاری این کانون نتوانستیم ساعات کاری را زودتر از این ساعات ها شروع کنیم و هزینه های این کانون احتمال دارد به رقم ۴۰ میلیون تومان هم برسد که برای ما رقم بالایی است.
در سد خراسانه نیز یک اکیپ ۵ یا ۴ نفره در همان ساعات و روز در خدمت مردم عزیز هستند تا بتوانیم این سد را نیز تحت پوشش قرار دهیم. هزینه این کانون در این تابستان تا این تاریخ بالغ بر ۲۰ میلیون تومان بوده که تا این زمان از هزینه شخصی بنده پرداخت شده است، که انشالله با توجه به قول و مساعدت اعضای محترم شورای شهر و شهردار بوکان بتوانیم این مسایل مالی را مرتفع کنیم و این کانون را به امکانات بیشتری تجهیز کنیم تا بهتر در خدمت مردم باشیم .
یاد آوری می کنم کانون امداد و نجات ساتیار بوکان تنها نهاد شخصی بوده که بر ای اولین بار در ایران با هزینه شخصی کار حفاظت از جان مردم را درسدهای بوکان بر عهده دارد و مشابه این کانون در هیچ کجای کشور نه ثبت شده، نه فعالیت دارد و این تنها به خاطر حس انسانیت و نوع دوستی اعضای این کانون و ناجیان این کانون در قبال مردم عزیزشان می باشد، که امیدواریم مورد دعای خیر و رضایت خداوند منان قرار گیریم.
اعضای این کانون:
ناجیان و عزیزانی که این کانون را همراهی کردند به شرح زیر می باشند؛
آرش نصیری و هادی براخاص ناجیان درجه یک و مسول تیم های امداد ونجات ساتیار در سد بوکان
کامیار عزیزی ناجی و امدادگر و بازرس و مسول هماهنگی و ثبت نام کانون
ناجیان و دیده بانان این کانون:
سروش راد منش
آرام طرغه
آرام مرادی
منصور مینایی
سینا حسام خواه
زانیار قلندری
پویا عباس زاده
کامل خندان
بهروز مینایی
بهنام معروفی
خالد رسول زاده
صلاح الدین فتحی
لقمان فیروزی
دانیال بهرامی
محمد اسماعیل پور
علی قاسمی
فرهاد اسماعیل سرخ
هیمن براخاص
سیامک حسام خواه
پویا وفادار
حسین احمدی
حسن اندان
کریم قادری
حضور پیشکسوت و ناجی درجه یک داود باپیری و آرام زرد و ناصر مینایی درهیات مدیره جهت برنامه های اداری این کانون
نهادهایی که به این کانون از بدو تاسیس تا این تاریخ کمک مالی نموده اند؛
فرماندار معزز بوکان ۲ میلیون تومان
اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم بوکان ۲۰’میلیون تومان و کمک امسال که انشالله بالای این ارقام باشد.
دندان سازی شریفی ۱ میلیون تومان
نمایندگی اسنک لوسی زکریا محمودی ۳ میلیون تومان
سازمان نظام مهندسی ۱میلیون تومان
مصالح ساختمانی آخچه پور۱ میلیون تومان
کمک های مردمی متفرقه در حدود ۲ میلیون تومان
اعضای تره بار و در راس آنها صدیق حاجی شنویی ۲ میلیون تومان
ناجیان و ورزشکاران شنای بوکان ۱میلیون تومان
تعمیرگاه اسلحه شکاری داود محمد پور ۱میلیون تومان
درخواست از مسئولین:
در خواست من از مسولین این هست که آگاه باشند این کانون در جهت منافع مردم و به جهت حفاظت در برابر غرق شدگی در حال فعالیت می باشد؛ کاری بس بزرگ که متاسفانه مسولین کمتر به آن توجه دارند و در جریان هستیم که در سالهای قبل و پیش از شروع به کار این کانون در سدهای بوکان هرساله چندین نفر غرق می شدند و کاری جز ماتم و نارحتی عاید خانواده ها نبوده و مسولین هم هیچ کاری نمی توانستند انجام دهند؛حال با تاسیس و شروع به کار این کانون مسولین و مردم باید بیشتر از پیش قدر این فعالیت را دانسته و در توسعه و پیشرفت و تجهیز این کانون سهیم باشند. کاری که تا الان متاسفانه کمکی به این کانون به غیر از موارد ذکر شده نبوده و از همه مردم و مسولین تقاضا داریم قدر داشته هایمان را تا زمانی که داریم بدانیم. نه زمانی که از دست دادیم.
پس دست به دست هم و در تجهیز این کانون بکوشیم چون بازتاب این کانون در جهت منافع این مردم خواهد بود نه چیز دیگری!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا