جامعهفناوری و اطلاعات

دبیر آموزش و پرورش بوکان موفق به ثبت اختراع آموزشی شد.

🔹فاطمه رستمی معلم پایه ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان بوکان که دارای مدرک کارشناسی IT می باشد موفق به ثبت اختراع :

 

🔺سیستم کمک آموزشی با مکانیزم نمایش مجزا برروی هر صندلی با پروژکتور و سنسور های تشخیص حرکتی شد

🔹بخشی از محتوای مدارک این اختراع به شرح زیر است :

فضاهای آموزشی امروزی همواره مشکلات زیادی دارند که کمبود فضای آموزشی و معلم از این مشکلات بوده و بسیار گریبان گیردانشگاه ها و مدرسه ها و خصوصا آموزش و پرورش می باشد همچنین حضور دانش آموزان زیاد سر کلاس ها منجر به کاهش کیفیت تدریس و کاهش بهره وری دانش آموزان از آموزه های مدرس می شود از این رو اختراع ادعایی با هدف افزایش بهره وری تدریس و مرتفع سازی مشکلات فضاهای آموزشی و خصوصا کمبود مدرس طراحی شد.

🔺سیستم کمک آموزشی با مکانیزم نمایش مجزا برروی هر صندلی با پروژکتور و سنسور های تشخیص حرکتی، دارای سنسور نور محیط جهت تشخیص میزان نور محیط و جلوگیری از آزار چشم دانش ورزان با هشدار سیستمی به مدرس جهت افزایش بهره وری تدریس از طریق اسپیکر و نمایش در سیستم می باشد. همچنین برروی لنز های این پروژکتور یک تمیز کننده لنز جهت تمیزکاری لنز ها تعبیه شده است و در قسمت ویدیو پروژکتور این دستگاه از سنسورهای تشخیصی که شامل سنسورهای حرکتی و تشخیصی می باشد. براساس دو یافته زیر موضوع این ابداع در واقع تدوین یک الگوی ترکیبی خاص و منحصر به فرد جهت تشخیص تمرکز دانش ورزان و همچنین سهولت در کار تدریس مدرسین بود.

1.   نشانگرهای سیگنالینگ عصبی و الکتریکی مغز شامل نقشه پراکنش رویدادهای تحریک ناحیه میانی پیشانی(VMPFC)
2.  نشانگرهای شکلی موجود در صورت دانش ورز
در این اختراع با استفاده از یک ترانسدوسر تک قطبی با اشعه مادون قرمز امکان ارسال سیگنال های نوری به قشر مغز در ناحیه VMPFC فراهم می شود و بازتاب این نورها توسط یک گیرنده نوری تک قطبی جمع آوری می شود. محاسبه آستانه تحریک نوری برای هر محرک بینایی یا شنوایی در این طرح می تواند مبنای دسته بندی تمرکز دانش ورزان سرکلاس می باشد.

🔹همچنین با بهره گیری از یک هوش مصنوعی، مشارکت دانش آموزان را نیز تشخیص داده و میزان مشارکت و تمایل و عدم تمایل به واحدهای درسی را تشخیص داده و گزارشی به معلم و مسئولین ارائه میدهد. امکان محاسبه و ذخیره سازی میزان سرعت عمل در حل مسائل، سرعت عمل در تکمیل تکالیف در داخل کلاس برای هر دانش آموز را دارد. به این  صورت که با استفاده از هوش مصنوعی و نشانگرهایی که بر روی نیمکت متصل هستند، تصاویر را بر روی نیمکت پخش می کند.
🔺 همچنین معلم میتواند سوالاتی را طرح کند و بر روی نیمکت پخش کند و با کمک سنسورهای تشخیصی میتواند سرعت جوابگویی به سوالات را نیز مورد سنجش قرار دهد. همچنین سیستم میتواند با پروژکتور نصب شده به سمت پرده نمایش دانش آموزی را که به پای تخته دعوت میشود را ثبت و ضبط کند و معلم با توجه با گزارشهای حاصله، روز حضور در پای تخته ، سوال مطرح شده ، زمان جوابگویی ، و ….. را مورد بررسی قرار دهد.همچنین با کمک دوربین هوشمندی که در زیر پروژکتور نصب شده به سمت پرده پخش دانش آموزانی که سر کلاس حاضر نیستند میتوانند به صورت آنلاین در کلاس مشارکت کنند و به صورت آنلاین مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند و سیستم میتواند پرسش و پاسخ آنلاین را نیز مورد بررسی قرار داده و حتی معلم بدون حضور در کلاس به دانش آموز تدریس کرده و حضور و غیاب را انجام دهد.

‼️شایان ذکر است این معلم خلاق، قبلا نیز موفق به کسب مدال های متعدد از جشنواره های ملی و بین المللی اختراعات و عضویت در نهادهای جهانی مخترعین شده بود و این اختراع میتواند یک پنجره به سوی حل مشکل کمبود معلم و افزایش کیفیت در تدریس در سیستم آموزشی کشور باشد.‼️

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا