بین المللجامعه

آزاد راه ترانزیتی ایران – ترکیه ۷ سال در راه است!

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به عنوان مسیر ترانزیتی ایران – ترکیه، یکی از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی است که ۷ ساله اتمام نیافته است. این همان پروژه‌ای است که سال‌هاست به امید تزریق بودجه به انتظار نشسته اما هم‌چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری زریان، بزرگراه تبریز – مرند – بازرگان یکی از کلان پروژه های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه آسیایی به طول ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتر است که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع و از کره جنوبی می گذرد. چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران به مرز ترکیه و بلغارستان ختم می‌شوند.

این بزرگراه به عنوان بخش مهمی از کریدور بین المللی شرق به غرب کشور از گمرک دوغارون در مرز با افغانستان آغاز و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود. بخشی از این مسیر از تهران به تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است، قطعه ای به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز آغاز شده و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.

بزرگراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر یکی از پرترددترین مسیرهای تجاری و تفریحی منطقه است. اجرای آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و اجرای آن کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت ترافیک جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفی ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه بزرگراهی کشور و افزایش سهم ایران بازار حمل و نقل بار و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه.احداث پروژه بزرگ و مهم بزرگراه تبریز – بازرگان یکی از وعده های رئیس جمهور سابق در سفر به آذربایجان شرقی بود.

اردیبهشت ۹۴ بود که رئیس جمهور در سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی دستور ساخت پروژه حیاتی توسعه شمال غرب کشور و فعال سازی مجدد مسیر تاریخی جاده ابریشم را صادر کرد. پروژه بزرگراه تبریز- مرند- بازرگان راه اندازی شد، اولین پروژه بزرگراه مشترک ایران و ترکیه باید در این محور ساخته شود.

وزیر وقت راه و شهرسازی طول این پروژه را ۲۵۳ کیلومتر عنوان کرد و گفت: بزرگراه تبریز – بازرگان با همکاری سرمایه گذاران خارجی و دولت ساخته می شود. که سرمایه گذار خارجی (ترک) در ابتدای اجرا از آن خارج شد.

لازم به توضیح است که بر اساس وعده دولت برآورد اولیه تکمیل این پروژه در مدت ۵ سال اعلام شده بود اما پس از گذشت قریب به ۷ سال تنها در بخشی از تبریز-صوفیان اجرا شده است و وجود ندارد. اخبار مربوط به راه اندازی بقیه پروژه.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه های زیربنایی مهمی در بخش راه آذربایجان شرقی در حال اجراست، گفت: وی گفت: ۲۴ کیلومتر از اولین بزرگراه تبریز – بازرگان حدفاصل صوفیان – تبریز تا پایان خردادماه امسال افتتاح می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا