سایر

چرا یخچال دیر اتوماتیک میکند؟

دیر یا زود اتومات کردن یخچال از جمله مشکلاتی است که باید جدی گرفته شود. چون تایم استاندارد اتومات یخچال در زمان طراحی سیستم داخلی دستگاه تنظیم شده و اختلال در نحوه عملکرد برخی از قطعات باعث بروز این شرایط می‌شود. در این بخش از مطالب آموزش تعمیر یخچال فریزر دلیل اینکه یخچال دیر یا زود اتومات می‌کند مطالبی را ارائه داده و تایم استاندارد اتومات یخچال را بررسی می‌کنیم. تایم استاندارد اتومات یخچال
سیستم داخلی یخچال فریزر به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان مشخص موتور شروع به کار می‌کند و سپس خاموش می‌شود. روشن بودن طولانی مدت موتور فشار زیادی به آن وارد می‌کند و به مرور قطعه با خرابی مواجه شده و نیم‌سوز خواهد شد. در مقابل، اگر زود اتومات کند و زمان کوتاهی موتور روشن باشد، دمای داخل کابین یخچال و فریزر به حد استاندارد نمی‌رسد. تایم استاندارد اتومات یخچال، ۱۵ دقیقه خاموشی و ۴۵ دقیقه روشن بودن موتور است.
تایم استاندارد اتومات یخچال برای ایجاد تعادل دمایی در دستگاه و جلوگیری از روشن بودن طولانی مدت موتور است. به همین دلیل عملکرد صحیح آن نیاز به تعمیر یخچال فریزر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

علت دیر اتومات کردن یخچال

همان طور که اشاره شد، هر ۱۵ دقیقه یک مرتبه دستگاه باید اتومات کند و در حالت روشن قرار بگیرد. اگر این زمان بیشتر از ۱۵ دقیقه شود، چند دلیل وجود دارد که باید بررسی شود. مهم‌ترین دلایل دیر اتومات کردن یخچال عبارتند از:

نیم‌سوز شدن موتور
یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای دستگاه رخ دهد، نیم‌سوز شدن موتور یخچال فریزر است. در برخی از مواقع موتور دستگاه ممکن است کیفیت خوبی نداشته باشد و خیلی زود سیم‌پیچی داخلی و قطعات آن با مشکل مواجه شده و در نهایت نیم‌سوز شود. موتورهای نیم‌سوز به‌درستی عمل نمی‌کنند و ممکن است زمان زیادی روشن باشند و یخچال اتومات نکند.

خرابی ترموستات
ترموستات مهم‌ترین قطعه در تنظیم دمای یخچال و کنترل روشن و خاموش شدن موتور است. در صورت خرابی این قطعه دمای داخل کابین اشتباه تشخیص داده شده و دیرتر از زمان استاندارد موتور خاموش می‌شود. متاسفانه خرابی این قطعه یکی از رایج‌ترین مشکلات **یخچال** فریزر است. در صورت بروز این مشکل، ترموستات باید تعویض شود.

خرابی لاستیک دور درب
لاستیک دور درب تاثیر زیادی بر جلوگیری از ورود هوا گرم به داخل کابین دارد. در اثر خشک شدن بیش از اندازه لاستیک، به مرور این قطعه دچار ترک و شکستگی شده و درب کامل بسته نمی‌شود. به دلیل ورود هوای گرم به داخل کابین یخچال، موتور برای ایجاد تعادل دمایی بیشتر از مدت استاندارد باید روشن باشد. به همین دلیل یخچال دیر اتومات می‌کند. برای افزایش طول عمر دستگاه بهترین کار تعویض لاستیک دور درب یخچال در اولین فرصت است.

دیر اتومات کردن یخچال به دلیل گرمای محیط
در روزهای گرم تابستان و در شرایطی که نور خورشید مستقیم روی یخچال تابیده شود، یخچال دیر اتومات می‌کند. چون گرمای محیط اطراف باعث بالا رفتن دمای داخل کابین یخچال و فریزر شده و موتور زمان طولانی‌تری روشن خواهد ماند. در زمان نصب یخچال فریزر باید فاصله آن را از گاز و فر در حد استاندارد قرار دهید و از قرار گرفتن دستگاه مقابل پنجره باید جلوگیری کنید.

قرار دادن غذای گرم در یخچال
یکی از مهم‌ترین کارها برای افزایش طول عمر یخچال فریزر، جلوگیری از قرار دادن غذای گرم داخل آن است. غذای گرم باعث افزایش دمای داخل یخچال شده و به همین دلیل ترموستات زودتر از زمان استاندارد به کمپرسور فرمان روشن شدن را ارسال می‌کند.

چرا یخچال دیر اتوماتیک میکند؟

باز و بسته شدن زیاد درب یخچال
باز و بسته شدن بیش از اندازه درب یخچال باعث ورود گرما محیط به داخل کابین می‌شود. به همین دلیل دمای داخل **یخچال** خیلی زود افزایش یافته و موتور باید روشن شود.

نشت گاز یخچال
گاز مبرد نقش بسیار مهمی در سرد شدن هوای داخل کابین دارد. به طوریکه اگر گاز یخچال نشت کند، دمای کابین افزایش یافته و موتور دیر اتومات می‌کند و زمان طولانی کار می‌کند. دلایل نشت گاز یخچال بسیار زیاد است و مهم‌ترین آن‌ها، برخورد اشیای نوک تیز با لوله‌های پشت یخچال است. در این شرایط تعمیرکار باید لوله‌ها و دلیل نشت گاز را شناسایی و برطرف کند و در نهایت شارژ گاز انجام شود.

خرابی برد الکتریکی
برد الکتریکی مغز یخچال است و فرمان‌های مختلف را به قطعات ارسال می‌کند. اگر برد خراب شود، ممکن است به اشتباه فرمان خاموش شدن موتور را دیرتر از حد استاندارد ارسال کند. خرابی این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد و تعمیر و تعویض آن به‌صورت تخصصی توسط تعمیرکار حرفه‌ای باید انجام شود.

دیر اتومات کردن یخچال به دلیل برفک زدن
اغلب یخچال‌های جدید به سیستم دیفراست مجهز هستند و برفک در داخل دستگاه ایجاد نمی‌شود. اما هرگونه اشکال در این سیستم می‌تواند به ایجاد لایه‌های یخ در جداره داخلی منجر شود.

علت زود اتومات کردن یخچال
به همان اندازه که دیر اتومات کردن یخچال نگران‌کننده است، زود اتومات کردن آن نیز باید جدی گرفته شود. با زود اتومات کردن **یخچال**، دمای داخل کابین بیشتر از حد تنظیم شده خواهد بود و باعث فاسد شدن مواد غذایی می‌شود. منظور از زود اتومات کردن، خاموش شدن موتور قبل از تعادل دمای داخل دستگاه است. چند دلیل برای بروز این مشکل وجود دارد که عبارتند از:

خرابی برد الکتریکی
همان‌طور که اشاره شد، خرابی برد می‌تواند در اختلال عملکرد موتور یخچال نقش مهمی داشته باشد. با خراب شدن این قطعه، فرمان خاموش شدن زودتر از زمان استاندارد به موتور ارسال می‌شود. با عیب‌یابی و تعمیر به موقع برد می‌توان از خسارت‌های زیاد جلوگیری کرد.

خرابی ترموستات
دلیل دیگری که باعث زود اتومات کردن یخچال می‌شود، خرابی ترموستات است. ترموستات دما را به اشتباه تشخیص داده و در نهایت بر اساس این اطلاعات برد فرمان خاموش شدن را به کمپرسور ارسال می‌کند.

سرد بودن بیش از اندازه محیط اطراف
اگر دمای اطراف یخچال بیش از اندازه سرد باشد، بر دمای داخل کابین نیز تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل موتور کمتر از زمان استاندارد روشن می‌شود.

خرابی موتور یخچال
اگر موتور یخچال زود خاموش می‌شود و نمی‌تواند درست کار کند، اتومات سریع رخ می‌دهد. به همین دلیل باید موتور به‌طور دقیق عیب‌یابی و تعمیر شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا