جامعه

پس از سد مهاباد؛ ۳۰ میلیون مترمکعب آب سد بوکان به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

با حضور «علی سلاجقه» رییس سازمان محیط زیست آب دریاچه سد شهید کاظمی بوکان هم به پس از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

به گزارش  زریان ، فرماندار بوکان گفت: قرار است در این مرحله از رهاسازی آب دریاچه سد شهید کاظمی که نخستین رهاسازی در سال آبی جاری از این سد است، حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شود.

خشایار صنعتی افزود: هم اکنون ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد شهیدکاظمی ذخیره شده است که این مقدار در مقایسه با حجم آب سال گذشته این سد ۱۲۱ میلیون مترمکعب بیشتر است.

او تصریح کرد: امسال با توجه بارش های زمستانی مناسب حجم آب ذخیره شده پشت این سد افزایش یافته است اما با توجه به اینکه بیشتر بارش ها به صورت باران بود، ذخیره برفی در مناطق بالا دستی رودخانه های تامین کننده سد شهید کاظمی بسیار کمتر است.

امروز همچنین رهاسازی ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.

گفتنی است؛ در راستای آنچه احیای دریاچه ارومیه می نامیدند؛ از سال آبی ٩٤-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ٦میلیارد و ١٥میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی طی سال های اخیر، وضعیت دریاچه در آبان ماه ١٤٠٢، به نحوی بود که تنها ٤ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!

با توجه به آغاز رهاسازی ها باید اشاره کرد که اخیر هم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفته بود: امسال ۵۹ درصد نسبت به سال قبل ذخایر برفی کمتری در استان داریم که این امر می تواند تامین آب را در فصل تابستان با مشکل مواجه کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا