اقتصادی

پروژه فرآوری ابر در خاورمیانه در ایران راه اندازی می شود

ابر، پروژه فرآوری روی ایران، در حال حاضر با توجه به حجم تولید در فاز اول، گام های نهایی را برای ساخت کارخانه برمی دارد. عنوان بزرگترین در ایران و خاورمیانه را دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در گزارشی که ایمیدرو همزمان با هفته دولت منتشر کرد، با تشریح آخرین وضعیت معدن سرب، روی و باریت استان یزد، این معدن بیش از ۷۰۰ میلیون تن زمین شناسی دارد. ذخایر سرب و با حدود ۱۷۰ میلیون تن ذخایر روی قابل استحصال دومین ذخیره بزرگ جهان است و با این حمایت توانست بزرگترین پروژه تولید کنسانتره روی در خاورمیانه را بپذیرد.

معدن مهدی آباد باید در مجموع به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب نقره در سه فاز برسد که فاز اول آن هم اکنون در فاز پایانی است. تنها با شروع فاز اول این پروژه عظیم، بزرگترین کارخانه فرآوری سرب و روی در کشور ایجاد می شود. در این فاز سالانه ۲۰۰ هزار تن کنسانتره سولفید با ۳۵ درصد روی با ورودی ۲ میلیون تن خاک معدنی تولید می شود.حمیدرضا، مدیر مجتمع سرب، روی و باریت این معدن و طرح جامع اجرایی سرب و روی کشور، از اسکان ۷۵ درصد ذخایر سرب و روی قابل استخراج کشور در این معدن گفت. ، گفت: در حال حاضر ظرفیت کارخانه های شمش روی در کشور ۴۹۰ هزار تن و تولید واقعی شمش حدود ۲۲۰ هزار تن است که با ورود مهدی آباد به عرصه تولید و بهره برداری از فازهای سولفیدی، بیشتر ظرفیت های خالی کارخانه های تولید شمش در کشور پوشش داده می شود (حدود ۱۴۰ هزار تن).

حمایت مربوط به تامین زیرساخت های اصلی این پروژه افزود: اجرای طرح آبرسانی کارخانه مهدی آباد مدتی پیش با احداث خط لوله به طول ۱۰۰ کیلومتر از تصفیه خانه شهر یزد آغاز شد. که بزرگترین طرح انتقال فاضلاب به صنعت در کشور محسوب می شود. در مورد تامین برق کارخانه های فرآوری؛ احداث پست ۳۳/۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت به طول ۲۷ کیلومتر و توان انتقال ۸۰ مگاوات برق کارخانه های فرآوری مهدی آباد را تامین کرد. این در حالی است که برای دسترسی به معدن اصلی مهدی آباد بیش از ۹۵ میلیون تن باطله برداشت شد.

وی در ادامه به اهمیت استفاده از تولیدات داخلی اشاره و بیان کرد: در این راستا در این واحد صنعتی و معدنی تا حد امکان از تجهیزات خانگی و خانگی استفاده شد به طوری که ۶۰ درصد از کل تجهیزات به کار رفته در این پروژه از تولید می باشد و داخلی بوده و تجهیزات خارجی نیز توسط بهترین برندهای جهانی تهیه شده است.حمایت از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری مورد نیاز برای بهره برداری از تمامی فازهای این پروژه عظیم، تصریح کرد: سرمایه گذاری در فاز اول به مرز ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. در عین حال ذکر این نکته ضروری است که برای اولین بار قرارداد سرمایه گذاری در سطح جهانی با اعتماد دولت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران – ایمیدرو) به بخش خصوصی شرکت صلح آمیز صنعت سرب و روی) به منظور استخراج و تامین معادن آماده سازی، تامین زیرساخت های لازم و تولید کنسانتره.

مدیر مجتمع مهدی آباد با اشاره به مشکلات اولیه این پروژه گفت: مهدی آباد در گذشته ای نه چندان دور با چالش های زیادی از جمله نبود زیرساخت های لازم (آب و برق) برای راه اندازی کارخانه فرآوری مواجه بود. , فقدان دانش فنی مربوط به فرآوری مواد معدنی کمیاب . عیار، نیاز به سرمایه گذاری های کلان، حجم انبوه پسماند برای دسترسی به ماده معدنی اصلی معدن مهدی آباد (سولفید روی) و همچنین اخذ مجوزهای زیست محیطی مربوط به احداث کارخانه و کنترل ضایعات آن با توجه به موقعیت مکانی دوم ذخایر سرب و روی جهان در منطقه حفاظت شده کالمند بود که با اقدامات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توانمندی ها و تلاش های بخش خصوصی و حمایت مسئولان و سازمان های دولتی ذیربط بهبود یافته است. هم اکنون فاز اول پروژه در آستانه افتتاح و بهره برداری ۹۲ درصد پیشرفت داشته است. وکتور واقع شده است.وی بیان کرد: همچنین در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود پس از راه اندازی فاز اول این تعداد به ۱۰۰۰ نفر افزایش یابد.

حمایت بیان کرد: طرح سرمایه گذاری احداث کارخانه فرآوری سرب و روی مهدی اکنون وارد دوره جدیدی شده و پس از گذشت ۷۰ سال از شناسایی اولیه معدن، به ثمر نشسته و نویدبخش طلوعی خیره کننده در صنعت روی ایران است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا