تابلوسازی رضا
سایرسبک زندگی

پابند به کدوم پا ببندیم بهتره

استفاده از پابند یا خلخال، قرن‌ها است که بین دختران و زنان مرسوم بوده و در بیشتر قاره‌ها و کشورهای دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود. پابند یا خلخال در برخی فرهنگ‌ها یکی از زیورآلات مرسوم است و به نمادی خاص برای خانم‌ها تبدیل شده است. پابند، نوعی از زیورآلات زنانه است که به صورت زنجیر و ریسمان درهم تنیده شده، طراحی شده و روی مچ پا یا سطحی از پا که پوشیده نشده، بسته می‌شود. پابندها بیشتر از طلا و نقره ساخته می‌شوند. اما امروزه با توجه به سلیقه افراد و قیمت بالای طلا و نقره، ریسمان‌های پابند از مواد دیگری نیز ساخته می‌شوند.

استفاده از خلخال یا پابند در گذشته به چه صورت بوده است؟

خلخال یا پابند از جمله اقلام زینتی است که از دیرباز بانوان برای زیباتر دیده شدن و جذابیت بیشتر از آن استفاده می‌کردند. پابندهای رسمی و اصیل از جنس طلا یا نقره هستند و در گذشته خانم‌های متاهل به نشانه عشق و محبت، آن را روی پای چپ خود می‌بستند. چنانچه پابند روی پای راست بسته می‌شد، نشانگر آن بود که خانمی که آن را پوشیده غیر سنتی است. پابند بخشی جدایی ناپذیر از لباس عروس‌های هندی است که به همراه ساری بسیار زیبا جلوه می‌کند. اما در مصر باستان زنان متاهل از پابند استفاده می‌کردند و این نکته تمایز آن‌ها با دختران مجرد را نشان داده است. زنان مصری پابند را روی مچ هر دو پای خود می‌بستند. در مصر باستان زنانی که اشراف‌زاده و از قشر مرفه بودند، پابند طلا می‌بستند و زنانی که از طبقات پایین جامعه بودند از پابندهای نقره و مسی استفاده می‌کردند.

پابند به کدام پا بسته می‌شود؟

اینکه پابند به کدام پا بسته می‌شود، جزو سوالاتی است که برای زنان و دخترانی که از این شیء زینتی استفاده می‌کنند، پیش می‌آید. پابند از زیورآلات مورد علاقه دختران جوان و نو عروسان است که برای جذابیت بیشتر و خاص بودن از آن استفاده می‌کنند. اما اینکه آن را چگونه و روی کدام پا ببندند، برای بیشتر آن‌ها سوال است. امروز مانند گذشته هیچ قانون و اصولی برای استفاده از پابند وجود ندارد. در فرهنگ ایرانی استفاده از پابند تنها به منظور زینت بیشتر است و اینکه روی کدام پا بسته شود، هیچ اهمیتی نداشته و تنها به سلیقه فرد مربوط می‌شود. حتی می‌توان از پابند به طور همزمان بر روی هر دو مچ پا استفاده کرد.

برای خرید پابند به چه نکاتی توجه کنیم؟

همان طور که در بالا به آن اشاره داشتیم، پابند از زیورآلات مورد علاقه خانم‌ها است که انواع مختلفی دارد. اما برای خرید پابند یا خلخال بهتر است که نکاتی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید بهترین و ظریف‌ترین پابند مناسب با استایل خود را خریداری کنید. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت، جنس پابند است. خلخال یا پابند را از فلزات متنوعی می‌سازند. مثلاً نقره و استیل یا طلای زرد و سفید از جمله موادی هستند که برای ساخت پابند و خلخال از آن‌ها استفاده می‌شود. بهتر است پابندی که انتخاب می‌کنید با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا