تابلوسازی رضا
یاداشت ها

مدیر شایسته یا مدیر بومی؟

محمدسلیم عباسی

محمدسلیم عباسی، فعال مدنی در نقدی کوتاه بر کارزار مطالبه استاندار بومی بر ارجحیت شایسته سالاری بر بومی گرایی تاکید می کند و می پرسد؛ آیا کلید واژه بومی همان استمرار قبضه قدرت و حاکمیت الیگارشی عده‌ای محدود در این استان است که در کنار نپذیرفتن مسئولیت عقب‌ماندگی‌های ۴۰ ساله آن باز هم سودای پوشیدن ردای مدیریت بر سر دارند؟

شایسته سالاری در حقیقت یک نوع انتخاب است، انتخابی که اجازه می‌دهد کسانی که در نوع خود بهترین هستند بر صدر بنشینند و برای سازمان تصمیم گیری کنند. شایسته سالاری یک رویکرد سازمانی است که تلاش می‌کند بنحوی نخبگان سازمان را در بهترین جایگاه و موقعیت آن بکار گیری و مدیریت کند. شایسته سالاری یک اصل است که با توسل به آن می‌توان مسیر ارتقاء و رسیدن به اهداف سازمانی را هموار کرد.

✔️شایسته سالاری رنگ، زبان، نژاد، قومیت، طایفه، هم‌ولایتی، همشهری، بچه محل، رفیق، باند، دسته و ایدئولوژی نمی‌شناسد و به مرزبندی های غیر تخصصی میان انسانها معتقد نیست. شایسته سالاری یک نوع نگاه تخصص‌گرا و فرا فرقه‌ای است که انتصابات را به منظور افزایش بهره‌وری کنترل و هدایت می‌کند.

✔️در گذشته ابرقدرتها و در یک کلیت استعمار به جهت حفظ منافع سیاسی و مادی و استمرار روند چپاول همواره سعی کرده‌اند کشورهای جهان سوم را با مسئله بحران مدیریت و رهبری مواجه سازند. القاء مفاهیم هیجانی مانند دمکراسی، مبارزه، استقلال، آزادی و اتحاد در رادیکال‌ترین شیوه آن و با توسل به افراد ضعیف در اصل یکی از تاکتیک‌های استعمار در مسخ و به مسلخ بردن مفاهیم این واژگان و به انحراف کشیدن انقلاب‌ها بوده است.

✔️ایران کشوری تاریخی و با جغرافیای وسیع است که قدمت حکمرانی در آن به عمق تاریخ است. کشوری که تقریبا فراتر از محدوده‌های مرزی با تمام همسایگانش قرابت نژادی و مذهبی دارد و این قرابت ممکن است آبستن تحولات سیاسی باشد که البته روابط با آنان را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

✔️استفاده از واژه بخشدار، فرماندار، استاندار و در یک کلیت مدیر بومی و مطالبه این انتصاب در چنین پهنه ژئوپلیتیکی ناشی از چیست؟ آیا راه اندازی کارزار مطالبه استاندار بومی در استان آذربایجان غربی با اصل شایسته سالاری قرابت دارد؟ و یا کلید واژه بومی همان استمرار قبضه قدرت و حاکمیت الیگارشی عده‌ای محدود در این استان است که در کنار نپذیرفتن مسئولیت عقب‌ماندگی‌های ۴۰ ساله آن باز هم سودای پوشیدن ردای مدیریت بر سر دارند؟ آیا تعمیم و سرایت این تفکر به سایر تقسیمات کشوری خطرناک نیست؟

✔️البته دغدغه اصلی مردمان آذربایجان غربی شایسته سالاری است و انتظار برحق آنها نیز استفاده از نیروهای متخصص و کاربلد بومی آن در عرصه‌های استانی، ملی و فراملی فارغ از رنگ، زبان، نژاد و مذهب است. بدون تردید وقتی منشاء انتصاب استاندار اصل شایسته سالاری باشد. مردم نگران بومی و غیر بومی بدون او نخواهند بود و نیاز به کارزار نیز ندارند و در صورتیکه قرار است *بومی* اسم رمز و ویترین عرضه چند عنوان و شخصیت خاص برای استمرا وضعیت اسفناک فعلی استان باشد: حاشا از طلای بومی و مرحمت فرموده ما را مس کنید…..

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا