تابلوسازی رضا
اقتصادییاداشت ها

رونق اقتصاد گردشگری بدون توانمندسازی محلی محال است

شفیع بهرامیان

شفیع بهرامیان، دکترای علوم ارتباطات با اشاره به ضرورت توانمندسازی محلی در امر رونق گردشگری می نویسد:توانمندسازی، عملی برای تقسیم اختیارات، دانش و پاداش‌ها با دیگران است. توانمندسازی باید افراد را در زمینه ابتکارعمل، تصمیم‌گیری و حل مشکلات غنی کند.

گردشگری روستایی به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم گردشگری، فرصتی ارزشمند برای توسعه مناطق روستایی، حفظ فرهنگ و سنت‌های محلی و ایجاد اشتغال پایدار است.

توریسم روستایی می‌تواند نقش عمده‌ای در توانمندسازی مردم محلی و توسعه منابع انسانی و تنوع‌بخشی و رشد اقتصادی و همچنین خلق فرصت‌های شغلی در ارتباط تنگاتنگ با سایر بخش‌های اقتصادی ایفا نماید؛ در این رابطه می‌توان با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مطلوب به اهداف و دستاوردهای برشمرده شده برای توریسم روستایی در رویه‌ای پایدار نائل شد.

توانمندسازی، عملی برای تقسیم اختیارات، دانش و پاداش‌ها با دیگران است. توانمندسازی باید افراد را در زمینه ابتکارعمل، تصمیم‌گیری و حل مشکلات غنی کند. ایده توانمندسازی این است که دادن مهارت عمل، منابع، فرصت‌ها و مسئولیت‌ها به دیگران باعث رشد شغلی و فردی و افزایش رضایت در محیط زندگی و کار آنها خواهد شد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن روستاهای تاریخی، طبیعت بکر و تنوع فرهنگی غنی، پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه گردشگری روستایی دارد. به‌عنوان‌مثال منطقه سیلوانا از مناطق نمونه گردشگری کشور است. زمین‌های آبی و دیم مستعد، آب فراوان زیرزمینی و جاری، اقلیم کوهستانی، بارندگی مناسب سالانه، طبیعت زیبا و ‌همیشه سرسبز و باغات فراوان به همراه درختان جنگلی مختلف بر زیبایی‌هایی این منطقه افزوده است.
پیست اسکی خوشاکو، آبشار سولوک، آبشار سوله‌دوکل، دره‌های زیبا و پرآب چون بره‌سور و ربط راژان و جرمی و چشمه‌های معدنی و طبیعی، دشت زیبای مرگور، کوه و دریاچه‌های دالان‌پر و بز سینا، کوه بنار و میربهال از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

توانمندسازی جوامع محلی سیلوانا (ترگور، دشت و مرگور) برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌های گردشگری، رویکردی است که نه‌تنها به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند، بلکه به حفظ فرهنگ و سنت‌های محلی نیز می‌انجامد.
شناسایی و ارزیابی دقیق ظرفیت‌های گردشگری شامل جاذبه‌های طبیعی (آبشارها، دریاچه‌ها، کوه‌ها، یخچال‌ها، رودخانه‌ها، غارها، دره‌ها، سواحل سد و …)، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی (بناهای تاریخی، صنایع و تولیدات دستی و محلی، آداب‌ورسوم محلی و …)، رویدادهای محلی (جشنواره‌ها، مراسم سنتی و …)، پتانسیل‌های اکوتوریسم و آگروتوریسم (کشاورزی ارگانیک، لبنیات و عسل ارگانیک، ماهیگیری، صنایع دستی روستایی و …) از نخستین اقدامات برای تحقق توسعه روستایی در این دیار است.
با برنامه‌ریزی جامع و مشارکت جوامع محلی یعنی تشکیل تعاونی‌ها و انجمن‌های محلی برای مدیریت بهتر منابع و تصمیم‌گیری جمعی و آموزش و توانمندسازی ساکنان در زمینه‌های مختلف اقتصاد گردشگری مانند راهنمایی تور، ارائه‌ی خدمات اقامتی، صنایع دستی، فروش تولیدات محلی موردنیاز گردشگران و … می‌توان گام‌های مؤثری برای رونق اقتصاد گردشگری روستایی در این مناطق برداشت.

برای این منظور تهیه‌ی طرح‌های جامع گردشگری با مشارکت فعال جوامع محلی، تأمین زیرساخت‌های گردشگری و احداث جاده‌های دسترسی، امکانات بهداشتی، پارکینگ و … و همچنین ایجاد بسترهای لازم قانونی و حمایتی توسط نهادهای دولتی و آموزش دهیاران و شوراهای این مناطق ضروری است. البته برای حفظ محیط‌زیست و میراث فرهنگی و ترویج گردشگری مسئولانه؛ آموزش ساکنان محلی و گردشگران در این زمینه بسیار لازم است. با ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و محصولات کشاورزی و سایر تولیدات و محصولات محلی می‌توان از تولیدات محلی حمایت کرده و بسترهای لازم را برای توزیع عادلانه درآمد بین اعضای جامعه محلی ایجاد نمود.

برای بازاریابی و تبلیغات مؤثر این صنعت علاوه بر ایجاد وب‌سایت و صفحات اجتماعی لازم؛ برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و همکاری با آژانس‌های مسافرتی و تورگردان داخلی و حتی خارجی ضروری است.

ارائه تسهیلات کم‌بهره از سوی دولت برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، پارکینگ، رستوران‌ها و سایر کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری به همراه حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خُرد برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای کوچک محلی و همچنین تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران به این صنعت می‌تواند نقش مهمی در رونق آن داشته باشد.
ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ایجاد مسیرهای پیاده‌روی، کوهنوردی، ماهیگیری، ورزش‌های آبی-خاکی، طبیعت‌گردی و…: برای لذت بردن از طبیعت، توسعه‌ی صنایع دستی محلی و ایجاد تعاونی‌های تولید محصولات کشاورزی ارگانیک برای فروش محصولات به گردشگران از اقدامات موفقی است که می‌تواند انجام شود.

البته رونق گردشگری باید به‌گونه‌ای باشد که به محیط‌زیست و فرهنگ محلی آسیبی وارد نکند، تمام اعضای جامعه در فرآیند توسعه‌ی گردشگری مشارکت داشته و توسعه آن با توجه به نیازها و اولویت‌های جامعه صورت گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا