یاداشت ها

شورایِ توخالی؛ از هیاهو تا عملکرد پوشالی!

فاتح استادعبداله پور -روزنامه نگار

قریب به سه سال قبل، صبحِ ٢٩ خرداد سال ١۴٠٠ نتایج انتخابات شورای شهر بوکان در حالی اعلام شد که قهر نخبگان، مشارکت نسبتاً پایین، رد صلاحیّت برخی چهره های سرشناس و نیز انتخاب های احساسی و طایفه ای ، موجب شد تا پس از آرای باطله که ٧٩١ رٲی از آرای نفر اول بیشتر بود، ترکیبی ٧ نفره که عمداً فاقد تجربه موفق اجرایی ،اداری و فعالیّت های اجتماعی بودند، وارد مهم ترین مرکز تصمیم گیری های شهری شوند. چهره هایی که عکس های انتخاباتی-شان در سالن های زیبایی و مزون های لباس مجلسی نیز ثبت شده بود، توانستند به شورا راه یابند. آنهم در شهری که به تبع مهاجرپذیری و مشکلات خاص شهرسازی ، بخش عظیمی از ساکنانش با محرومیّت و نارسایی های شهری دست و پنجه نرم می کنند. شهری که برای حل مشکلات متفاوت و خاصش، به ایده ها و تفکرهای خاص نیز نیاز دارد.
مردم در جریان این انتخابات، چِک سفید امضا برای هزینه بودجه، سرمایه و اعتبارات شهری را به ترکیبی ٧ نفره سپردند که ٢ نفر از آنها تجربه ناموفقِ عضویت در شورای شهر را داشتند.
اعضایی که در گذشته به جای برنامه ریزی و عملکرد مثبت، اخراج از شورا، محکومیّت ، روزمرگی و بی خاصیتی اجتماعی را از خود برجای گذاشته بودند. ٣ عضو دیگر نیز به غیر از وکالت و مشاوره به پرونده های قضاییِ خانوادگی و طلاق و تدریس دو- سه واحد درس عمومی در دانشگاه آزاد، فاقد هرگونه سابقه اجتماعی و اداری بودند.
کسانی که شاید اصطلاحاتی همچون درامد پایدار، طرح تفصیلی ، طرح جامع و حتی خرد جمعی برایشان حکم غریبه هایی را که به قول حضرت حافظ “همچو برگِ ارغوان بر صفحهٔ نسرین، غریب” را داشت!
اکثریّت این اعضا به دلیل عدم آشنایی با روال اداری و قانون شهرداری ها و همچنین کمبود دانش اجتماعی، دچار اشتباهاتی مکرر شدند که هزینه آزمون و خطاهای آنها را شهروندان بوکانی ، زیر فشار محرومیّت پرداخت کردند.
اعضای خانم شورای شهر بوکان در ابتدای کار بدون توجه به روال اداری با داشتن پوشش های نامناسب، موجب شدند که ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی از طریق دادستانی به آنها تذکر “بدحجابی” بدهد؛ اتفاقی که خارج از شٲن شورا بود. سپس اکثریّت شورا با وارد شدن به باتلاق لابی گری و زدوبند های جناحی ، گزینه ای رفوزه شده را به عنوان شهردار بوکان معرفی کردند. آنها با انتخاب میرحسامی در انجام اصلی ترین وظیفه خود – انتخاب شهردار-  دچار اشتباه و لغزش شدند و نهایتاً نیز از انجام آن پشیمان و میرحسامی را برکنار کردند.
شورای شهر بوکان که می بایست “تدبیر سیاست گذاری شهری” را با استفاده از خرد جمعی و مشورت پذیری انجام دهد، بیشتر درگیر تنش های داخلی و حتی تقابل با افکار عمومی شد به طوری که پس از انتخاب میرحسامی، با استیضاح و برکناری دکتر محمدخانی، شهردار سابق دومین و اصلی ترین تقابل خود با خواست عموم و افکار عمومی را انجام دادند.
اقدامی که عموم شهروندان معتقد بودند در شرایط کنونی، مسیر توسعه در بوکان را کُند خواهد کرد و انجام آن نه در راستای منافع شهر، بلکه بر اثر اختلاف نظر و اقدامات احساسی و سلیقه ای می باشد. اعضای شورای شهر در برهه زمانی مذکور حواشی سنگینی را به شهر تحمیل کردند.
بی توجهی کامل به نظر شهروندان و دلسوزان شهر، ضرب و شتم یک ارباب رجوع فرهنگی در ساختمان شورا، درگیری فیزیکی در صحن علنی شورا و دخالت مستقیم در حتک حرمت و ترور شخصیّتی شماری از خبرنگاران از جمله اقدامات سوء و منفی بود که تیر خلاصی به کارآمدی و مقبولیّت بسیار اندکِ شورای ششم در بوکان زد.
اکنون، در دومین ماه بهار ١۴٠٣ که از نظر فنّی می توانست مفیدترین برهه زمانی برای انجام کارهای عمرانی در شهر باشد، کِشتی شورا و شهرداری بوکان که مدتهاست از مسیر رسیدن به توسعه منحرف شده ، در ساحلی تاریک و کدر به گِل نشسته و نایِ حرکت در ادامه مسیر ندارد. شاید هم عده ای شکارچی غیرمجاز لب این ساحل، لنگر این کِشتی را به عمد می کشانند تا از اندک آذوقه های این کشتی تغذیه کنند و جیب های نامبارکشان که سروته ندارد را پُر کنند. از این تراژدی، بوکان مانده و انبوهی از پروژه های نیمه تمام، دریایی از مشکلات انباشته شده، هزاران متر خیابان و معبر فرسوده و گروه گروه شهروندان محروم و منتظر خدمت رسانی.
در آن سو نیز عده ای با کُت و شلوارهای اتو کشیده و مقنعه های نصفه و نیمه همراه با افکار منحرف و سطحی، که خود را ارباب مردم می دانند ایستاده و شاید به جای خدمت رسانی به مردم، چگونه “ره صد ساله یک شبه پیمودن” برای افزایش کیفیّت زندگی خود و خانواده هایشان را در فکر می پرورانند!
امروز از آن عکسهای رنگ و لعابدار انتخاباتی ثبت شده در سالن های عروس و لشکرکشی های طایفه ای در انتخابات شورای شهر بوکان ، تنها “بی خاصیّتی” به جای مانده و اثری از “خدمت رسانی و پاسخ به نیازهای شهروندان” وجود ندارد.
شرایط کنونی می طلبد که نهادهای ناظر و دخیل بر عملکرد شورای شهر، با نظارت و اقدامات قاطعانه از ضایع شدن هرچه بیشتر حق شهروندان بی دفاع جلوگیری کنند. شهروندان نیز با درس پذیری از شرایط حاکم، انتخاب های آتی خود را هوشمندانه و آگاهانه اتخاذ کنند و دشمنان توسعه بوکان را تنبیه اجتماعی کنند تا دیگر جسارتِ به سخره گرفتن نیازها و خواست های آنان را نداشته باشند./

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا