یاداشت ها

لزوم انسجام در شورای شهر

فردین قویطاسی

در بیان اهمیت شورای اسلامی، در توصیه ائمه اطهار(علیها السلام) آمده است، هیچ یاور و پشتیبانی استوار تر از مشورت نیست و در قرآن نیز (و شاوَرَ هُمْ فی اَلْاَ مْر) دلالت بر همین مهم دارد.
این روز ها در آستانه شروع بکار ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا که قرار گرفته ایم بعضاً شاهد عدم همبستگی در میان نمایندگان در پارلمان محلی شهرمان هستیم بی مناسبت نیست که امروز چکیده ای از وظایف شورا ها را بحث کنیم :
تأسیس شورا، که با فرمان امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ آغاز و هر ۴ سال یکبار طی انتخابات سراسری تشکیل می شود که در ۷ اصل قانون اساسی نیز به آن پرداخته شده است.
به موجب قانون تشکیلات و انتخابات شورا ها، حدود اختیارات و وظایف و مسئولیت های شورا های اسلامی تعیین شده است اما آنچه مهم و قابل توجه است مظلومیت این تشکیلات به ویژه در شهرستان ها و روستا هاست چرا که از یک طرف به عنوان شغل محسوب نمی شود و قانونی مبنی بر حمایت مالی برای آن تصویب نشده است و اعضا به طور کاملاً افتخاری فعالیت می کنند و از طرفی دیگر با توجه به شرح مبسوط اختیارات و تکالیف آنان در اداره حوزه انتخابیه، به علت عدم آشنایی کامل مردم با سلسله مراتب مدیریتی در نظام دولتی که در امتداد آن شورا ها ایفای نقش می کنند، اکثر تصمیمات آن ها عقیم مانده و به علت فقدان ضمانت اجرایی مؤثر همواره مورد تعرض سود جویان قرار می گیرد.
این نا کار آمدی در سالیان پیش به مراتب تحت تأثیر کم سوادی اغلب اعضای شورا بوده است که خوشبختانه در دوره فعلی با تغییرات و اصلاحاتی که در قانون انتخابات شورا ها ایجاد شده است شرط مدرک تحصیلی در شرکت و عضویت اعضای شورا موضوع را متحول کرده و از حالت سبک و سیاق سنتی که عمدتاً در مسائل به طور شکلی و محدود رفتار می کردند، خارج و با توسل به کارشناسان متخصص و شناخت کافی از تکالیف قانونی و بهره بردن از مشاوره های مفید در تعاملات فرهنگی، سیاسی، ورزشی، اداری، اجتماعی و سایر موارد خدمات ارزنده و با ثبات را ارائه کنند .
از آنجا که یکی از تکالیف مهم شورا ها تبیین و توجیه سیاست های دولت و انتقال آن به مردم است، متقابلاً انتقال مطالبات و نیاز های منطقی و قانونی مردم به نهاد های دولتی با اصلاحیه اخیر محقق خواهد شد . از آنجا که این موضوع در اکثر مواقع به طور صحیح انجام نپذیرفته و دیده می شد با وجود تحقق بودجه های مورد نیاز بهره برداری از هر گونه خدمات،تولیدات و صنعت و سایر توأم با اسراف، خسارت و بعضاً اتلاف همراه بود، امیدواریم با شرایط فعلی شاهد ارتقای بینش اجتماعی ، علمی، فرهنگی، و به تبع آن تصمیمات اصولی، قابل اجرا و ماندگار در شهرمان باشیم .

شایسته است مردم نیز با هر مقدار مشارکت در انتخابات و اجتناب از تعصبات قومی و قبیله ای به اصلح ترین افراد از حیث علاقه مندی به خدمتگزاری، سلامت فکری و سیاسی ،ولایتمداری و روحیه خدا جویی که همانا خدمت به خلق است رأی داده و به خواسته های آرمانی انقلاب که تضمین کنند ه جامعه متمدن اسلامی است، تحقق بخشیدند.
در شهرمان می بینیم که منتخبان دوره ششم شوررا گاهاً اتحاد و همبستگی میان آنان کم رنگ شده است و گویا نظرات به تصمیمات اخیرشان دو یا سه دستگی در میان اعضای شورا کاملاً مشهود است، حساسیت نسبت به آینده و جویای نام برای بانوان عفیف مان به جای خود، تصمیم درست ، عقلانی، بدون تعصب بی شک خروجی مثبتی برای شهرمان در پی خواهد داشت.
انتخاب شهردار به مدت چهار سال از اصلی ترین وظایف شورا به تبع آن حساس ترین تصمیم خواهد بود، در این میان مردم نیز در سکوت قرار گرفته اند و منتظر انتخاب شهردار هستند کوچکترین اختلاف ؛ عدم انسجام در میان اعضای شورا هزینه هایی در پی خواهد داشت که مطمئناً مردم آن را باید پرداخت کنند به باور نگارنده قبل از شروع به انتخاب شهردار نسبت به یکپارچگی اعضای شورا باید تلاش کرد ضمن وحدت و همدلی میان اعضا نسبت به انتخاب شهردار اقدام نمایند.
عدم انسجام و همسبتگی مابین اعضای شورا منجر به تک‌ روی در اظهارات خودشان، و رقابت نظر های یکدیگر خواهد بود که جبران نخواهد شد.
در صورتیکه خواهان تغییر در وضعیت موجود شهرداری هستید خواهان آن باشید که یک گزینه درست ، بدون تبعیض ، و فنی زمینه را برای کسانی فراهم سازید که از رشد آگاهی دیگران وحشت نداشته باشند و وابستگی سیاسی و جناحی نداشته باشند.
مردم منتظر تایید صلاحیت شهردار منتخب هستند که این انتخاب با تنش و درگیری مواجه شد ! و حکایت سال نو از بهارش پیداست , بیشتر برایمان محرز است .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا