جامعه

عدم خدمات رسانی شهرداری بوکان در ارائه تعهدات قانونی خود به شهروندان در برخی از مناطق بوکان

مهندس مسعود محمودی

یکی از موضوعات مهم در امور شهری جهت ایجاد شهری مطابق با استاندارهای لازمه صدور پروانه ساختمانی مطابق قانون، توسط شهرداری می باشد به همین منظور هر شهروندی قصد احداث بنا داشته باشد در اولین قدم جهت دریافت پروانه ساختمانی باید به شهرداری مراجعه نماید لذا این موضوع قابل بحث است که آیا وظایف شهرداری ها در این مورد فقط صدور پروانه ساختمانی بعنوان یک مجوز است یا در قبال پروانه صادره وظایف خاصی دارد؟
همانگونه که شهروندان محترم مستحضر هستند برای دریافت پروانه ساختمانی هزینه های براساس پارامترهای مشخص شده به شهرداری مربوطه باید پرداخت گردد ( این پارامترها عبارتند از هزینه تسطیح معابر؛ تامین هزینه جدول کشی معابر و هزینه لازم جهت تامین فضای سبز لازمه و غیره ) حال این سوال پیش خواهد آمد آیا شهرداری بوکان در قبال هزینه های مشخصی که برای هر پروانه ساختمانی دریافت نموده است به چه میزان متعهد بوده است؟
نگارنده در جواب این سوال می توانم عرض نمایم این تعهد در برخی مناطق بسیار کم بوده است و متاسفانه در بعضی از مناطق بوکان هیچ گونه خدماتی در آن محل به شهروندان ارائه نشده است در حالی که در زمان صدور پروانه ساختمان مرتبط با آن محل کلیه هزینه های مربوطه جهت تسطیح و اجرا دریافت شده است. بنده بعنوان مثال قسمتی از منطقه کوی هواشناسی را مورد بررسی قرار خواهم داد متاسفانه در اقدامی بسیار جالب شهرداری بوکان قبل از احداث معابر و خیابان در آن مکان از منطقه کوی هواشناسی اقدام به صدور پروانه ساختمانی کرده است و با کمال تعجب کلیه هزینه های مرتبط با تسطیح معابر و احداث جداول کشی و تامین فضای سبز و … را در هنگام صدور پروانه ساختمانی برای آن مکان دریافت نموده است در حالی که هیچ آثاری از زیستگاه انسانی در منطقه دیده نمی شود.
اکنون علت این عدم توجه و بی تفاوتی شهرداری نسبت به این مناطق قابل بررسی است که آیا بی تفاوتی مسئولین مربوطه منجر به این علت شده است یا عدم مطالبه گری شهروندان محترم، می توان گفت هر دوی این دو عامل مسبب این کار ناشایست است متاسفانه شهروندان محترم در بسیاری از مواقع قدرت مطالبه گری قانونی و پیگیری موضوع خود را توسط مراجع قضایی و انتظامی ندارند و همین موضوع باعث گردیده در برخی از موارد شهرداری وظایف قانونی خود را به درستی انجام ندهد.
شهروندان محترم توجه نمایند همانگونه که در زمان احداث بنا یا ساخت و ساز موظف هستند پروانه ساختمانی دریافت نمایند شهرداری نیز مکلف به انجام وظایف قانونی خود در قبال صدور پروانه ساختمانی است.
قابل ذکر است زمانی که شهرداری قبل از صدور پروانه ساختمانی در هر منطقه عملیات عمرانی اولیه مرتبط با آن منطقه را به اتمام رساند هم شهروندان محترم با مشکلات خاصی مواجه نخواهند شد هم نظم بیشتری در ساخت های آن مناطق دیده می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا