جامعهسایر

جنجال بر سر وام دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در بوکان

پرداخت دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی تسهیلات به دو طرح از محل قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن به یک واحد صنعتی مشغول به فعالیت در بوکان پرداخت شده، جنجال ساز شده است.
​​​​​​​به گزارش خبرنگار زریان موکریان، چند روز قبل وزارت صنعت و معدن گزارشی از تسهیلات پرداخت شده از محل برنامه قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری تا تاریخ ۱۵ اردیبشهت امسال را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش در بوکان به ۲۸۹ طرح اشتغالزایی تسهیلات پرداخت شده است. بیشترین این تهسیلات ۳۰۰ میلیون و کمترین آنها ده میلیون تومان است به جز دو طرح که دومیلیارد و هشتصد میلیون تومان به آنها پرداخت شده است. یک وام یک میلیارد و دویست میلیون تومانی برای راه اندازی طرح گاو شیری یکصد راسی با اشتغالزایی برای ۱۰ نفر در روستای گوگ تپه به خوشناو عزیز پور پرداخت شده است و یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی برای طرح توجیهی احداث توزیع و پخش گازمایع (سیلندر پرکنی LPG و شارژ کپسول( با اشتغالزایی برای هشت نفر به ابراهیم فتاحیان پرداخت شده است.
مبالغ این دو وام و ابهام در خصوص اجرای طرحهای پیشنهادی در فضای مجازی جنجال ساز شده است.
منتقدان می گویند در حالی که با این میزان وام آنهم در صورت اجرای طرح تنها برای ۱۸ نفر اشتغالزایی می شود که با این مبالغ می توان ۳۰ طرح دامپروری اجرا کرد که حداقل برای ۶۰ نفر اشتغالزایی می کند.
همزمان عده ای از منتقدان می گویند طرح احداث توزیع و پخش گازمایع (سیلندر پرکنی LPG و شارژ کپسول( متعلق به ابراهیم فتاحیان سالهاست که در بوکان فعال است و نه نوسازی شده و نه توسعه داده شده است.
همزمان با این انتقادات اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بوکان اطلاعیه ای را به هدف ابهام زدایی درخصوص پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی منتشر کرد.
در این اطلاعیه پرداخت این وامهای میلیاردی را منوبط به تایید مرکز استان دانست شده است. اداره کار می نویسد: « طرح کمتر از ۲۵۰۰میلیون ریال باشد شهرستان خود آنرا مستقیم به بانک عامل جهت بررسی نهایی و پرداخت معرفی می نماید و اگر بالای ۲۵۰۰میلیون ریال باشد جهت بررسی بیشتر به استان ارجاع می گردد.»
در ادامه این اطلاعیه، طرح بزرگ ژینگه پاریز با پرداخت ۱۵ میلیارد تومان، طرح دومیلیاردی شهر بدون بیکار سیمینه و طرح یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی احداث توزیع و پخش گازمایع طرحهای شاخص با هدف بهبود فضای کسب و کار معرف شده و اداره کار در توضیح طرح احداث توزیع و پخش گازمایع می نویسد: «برای تبدیل شرکت بوتان گاز به شرکت مادر ، که باعث استقلال شهرستان درتامین گاز مایع از شهرستان های اطراف شده و کپسول های گاز با نام تجاری مخصوص شهرستان توزیع می گردد و همچنین امکان احداث شعب توزیع گاز مایع را برای روستاهای اطراف و نیز احداث جایگاه توزیع سوخت گاز مایع برای ماشینهایی که از این نوع کپسول استفاده می کنند فراهم می نمایدکه علاوه بر اشتغال مستقیم می تواند موجبات ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان بیکار شهرستان را فراهم آورد.»
به گزارش اداره کار بوکان، این شهرستان درابتدای پرداخت تسهیلات در رتبه اول و یا دوم استان قرار داشت .
امروز با جذب بیش از ۲۰۰ درصد اعتبارات تخصیصی و با پرداخت ۲۸۹طرح از ۱۵۰۳ طرح ثبت نامی درسامانه کارا به مبلغ ۲۲میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان و اشتغالزایی ۷۲۶نفر دررتبه ۵ قرار دارد و توانسته دو برابر اعتبار اعلامی را جذب کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا