جامعهیاداشت ها

به وقت انتخابات

شورای شهر

مدیریت و برنامه­ریزی شهری در هر زمان و  مکانی از گذشته­های دور تا کنون وجود داشته است، اما شیوه مدیریت و اداره آن بنا به فرهنگ، سیاست و حتی کاربرد و نقش شهر متفاوت بوده شهرهای غربی که عموما تحت عنوان دولت شهر شناخته می­شوند دارای سلسله مراتب مدیریتی خاص خود هستند، به صورت معمول شهردار در این شهرها حرف اول را می­زند که توسط رای مستقیم مردم انتخاب می­گردد، البته بایستی ذکر نمود که در هر کشوری قوانینی بازنویسی شده و کلیات امر تفاوت­های جزئی دارد؛ در ایران شیوه مدیریت شهری انتخابات شورای برای شهر در قالب تعدادی از متخصصین امر جهت سکانداری شهر در دوره­ای ۴ ساله است که شورا حق انتخاب شهردار جهت پیشبرد اهداف تعیین شده توسط اعضای شورا را دارد. شورای انتخابی توسط احاد مردم باید آگاهی بالایی از مشکلات شهری در ابعاد مختلف، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی، زیست­محیطی و… داشته باشند، عدم وجود سیستم دولت شهری و مدیریت یکپارچه شهری در ایران شرایطی را ایجاب می­نماید که افراد منتخب شورای شهر بایستی بتوانند همدلی و همیاری را میان ارگان­ها شهری ایجاد نماید لذا ترکیب اعضای شورای شهر بر مبنای آنچه که نیاز است برای شورای ۷ نفره شهر بوکان که وظیه برنامه­ریزی، تصمیم­گیری و تعیین اهداف چند ساله برای آینده شهر را دارند عبارت است از:

  1. مهندس شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری
  2. مهندسی شهرسازی گرایش طراحی شهری
  3. کارشناس مددکاری اجتماعی
  4. کارشناس اقتصاد شهری
  5. مهندس معماری
  6. مهندس عمران
  7. در نهایت شخصی دارای نفوذ که توانایی برقراری ارتباط با تمامی ارگان­های شهری را داشته و حداقل در سطح استانی شناخته شده باشد. که به عنوان رابط میان ارگان­های شهری بتواند همدلی و همکاری ایجاد نماید.

حال بیایم انتخابمان را بر این مبنا قراردهیم تا بتوانیم مباحث پیش پا افتاده قومیت را کنار زده و برای آینده شهرهایمان زیبایی، جلال و شکوه را متصور شویم.

خوشبختانه در دوره حاضر افراد زیادی تایید صلاحیت شده­اند که حق انتخاب را برای افراد برتر بالا می­برند، یادمان باشد شورای شهر نیازها، اهداف، طرح­ها و برنامه­ها را برای شهر تعیین می­کنند این شهردار است که آن را مدیریت می­نماید، تصمیم­گیری و تعیین اهداف همان تخصص­هایی را می­طلبد که خدمت حضور بیان گردید. و چنین افرادی می­توانند شهرداری لایق را برگزینند.

شهر از صدا پر است و از سخن تهی

یادداشتی به قلم معین ابام کارشناس ارشد برنامه­ریزی شهری و مدیر دفتر مهندسین مشاور شارباژیر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا