فرهنگ و هنر

هیمن شاعری بزرگ که خیری از شاعری ندید

محمدامین شیخ‌الاسلامی مُکری ملقب به‌ هیمن (به‌ معنی متین) و یا هیمن موکریانی بهار سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای لاچین مهاباد دیده به جهان گشود تا شعر کلاسیک کردی را جانی تازه بخشد.
هیمن در خانواده ای مشهور و متمول بدنیا می آید وی فرزندسیدحسن شیخ الاسلامی مکری از تبار عارف و دانشمند مشهور کرد «ملا جامی چوری» است.
ماموستا هیمن برای در پیش گرفتن طریقت خانوادگیش، جهت ادامه ی تحصیلات به روستای خانقاه می رود و در آنجا با ماموستا هژار آشنا می شود.
در سال ۱۳۲۳ به عضویت شورای نویسندگان نشریه نیشتمان درآمد . در سال ۱۳۴۴ پدرش دارفانی را وداع گفت ودو سال بعد مادرش که دختر مرحوم شیخ برهان بود بدرودحیات گفت .
هیمن در اوان جوانی همراه با دوست خود هژار به‌ جمعیت احیای کرد (کومه‌لهٔ ژیانه‌وهٔ کورد) پیوست.
در جمهوری مهاباد به‌ عنوان شاعر ملی جمهوری کردستان ملقب شد و منشی یکی از مسئولان بلندپایه آن جمهوری گشت.
پس از سقوط جمهوری کردستان و اشغال شهر مهاباد و اعدام سران جمهوری، هیمن به‌ شهر سلیمانیه در کردستان عراق پناهنده‌ شد و در آنجا اقامت گزید.
در عراق دستگیر شد ولی مخفیانه به لاچین بازگشت.
پس از قرارداد آشتی ۱۱ مارس ۱۹۷۰ میان کردها و حکومت عراق، هیمن به بغداد رفته و در آنجا اقامت گزید و عضو فعال فرهنگستان علوم کرد شد.
هیمن پس از سرنگونی پادشاهی پهلوی در ایران یک انتشاراتی کردی به نام انتشارات صلاح‌الدین ایوبی در شهر ارومیه برپا کرد.
آن انتشاراتی از بهار ۱۹۸۵ یک فصلنامه فرهنگی به نام سروه (نسیم) به چاپ می‌رساند که هیمن تا زمان درگذشتش مسئول آن فصلنامه بود.او قبل از انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ در روزنامه کردستان که در تهران منتشر می‌شد، همکاری می‌کرد.
هیمن می گوید: تنها منفعت و خیری که شاعری برای من داشته است این بوده که نام طویل و درازم را از محمدامین شیخ‌الاسلامی مُکری برایم خلاصه و کتاه کرده است و همه با هیمن من را می شناسند.
وطن ، کردستان ، طبیعت و زن سرچشمه ی مضامین اشعار هیمن موکریانی است و الهام بخش ، قسمت بزرگی از اشعار اوست.
ماموستا هیمن پس از ۶۵ سال زندگی پر مشقت ، بر اثر سکته قلبی شب جمعه ۲۹/۱/۱۳۶۵ شمسی (۱۸ آوریل ۱۹۸۶ م و هشتم شعبان ۱۴۰۶ ق ) در ارومیه بدرود حیات گفت .
ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه بعدازظهر روز جمعه در گورستان بداق سلطان مهاباد به خاک سپرده شد.
آثار هیمن :
۱- تاریک و روون ، دیوان شعر
۲- ناله ی جودایی ، شعر
۳- پاشه روک ، مجموعه مقالات و اشعار
۴- بازنویسی تحفه مظفریه از رسم الخط لاتینی به کردی
۵- قه لای دمدم
۶- شازاده وگه دا
۷- هه ورای خالی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا