جامعهیاداشت ها

لذت زندگی در وقت اضافه

صلاح الدین فرخی،

کارشناس ارشد سلامت

بازنشستگی به معنای عدم فعالیت و بی‌تحرکی و تعطیل دائمی کار و فعالیت‌ها نیست، توجه به پدیده بازنشستگی و روانشناسی پدران و مادران و طراحی راهکارهای مناسب برای غنی‌سازی و بهره‌وری بیشتر در دوران باز نشستگی از اهمیت والایی برخوردار است.
اما غنی‌سازی روانی و اجتماعی و تامین سلامت روانی پدران و مادران باز نشسته مورد غفلت واقع می‌شود.
حفظ و تامین سلامت روانی و جسمانی، شادابی و روحیه آنان و سازگاری با شرایط پس از بازنشستگی در دوران بازنشستگی والدین حائز اهمیت است.
بازنشستگی، مرحله پختگی و خلق آثار بزرگ هنری و علمی است همانطور که کشفیات مهم پاستور بعد از چهل سالگی بوده و بسیار دیگر از بزرگان علمی و ادبی نظریه‌ها و آثار خود را در سن پنجاه سالگی و بعد از آن ارائه کرده‌اند.
اهمیت دوران بازنشستگی از ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی کمتر از هر موضوع دیگری مورد مطالعه قرار گرفته است.در روانشناسی، از روانشناسی کودکی و نوجوانی سخن بسیار به میان آمده، لیکن از روانشناسی سالمندی و پیری کمتر سخن گفته شده، دوران بازنشستگی سرنوشتی است که برای هر فردی، اعم از کارگر، کارمند، معلم، پزشک و زن و مرد پدید خواهد برخی از کارشناسان بر این باورند که بازنشستگی مرحله‌ای از حیات شغلی کارکنان سازمان‌هاست که دیگر ضرورت ندارد فرد به طور رسمی و تمام وقت به کار آن بپردازند.
افراد بازنشسته می‌توانند در خانه بمانند و به طور غیررسمی و نیمه وقت به کارهای مورد علاقه خود بپردازند و با ورزش و صرف اوقات خود به طریق‌های گوناگون از زندگی و زنده بودن خود لذت ببرید.
توصیه‌هایی برای غنی‌سازی زندگی در دوران بازنشستگی
سعی کنید اوقات فراغت خود را به طور صحیح بگذرانید و از آن به خوبی استفاده و در امور اجتماعی و کارهای داوطلبانه مشارکت کنید.
برقراری ارتباط با افراد دیگر و عضویت در شبکه‌های اجتماعی موجب فراموش‌کردن مشکلات می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر سازمان‌های غیردولتی توانسته‌اند خدمات شایان توجهی به جامعه عرضه کنند.
اصولاً جوهره حیات انسان با کار عجین شده است، لذا توصیه شود یک کار یا مسئولیت جدید مانند تدریس، مشاوره و کارهای نیمه‌وقت را شروع کنید.
سعی کنید برای خود یک سرگرمی سازنده، مانند نگهداری پرنده، پرورش ماهی، باغبانی و پرورش گل انتخاب یا بخشی از اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌تان و نوشتن بپردازید.
همچنین می‌توانید بخشی از اوقات خود را به شرکت در سخنرانی‌ها و همایش‌های علمی اختصاص دهید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا