جامعهفرهنگ و هنر

آغاز دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت/”مشاهیر، موسیقی و فرهنگ” جزو سرمایه‌های کردستان است

نماینده ولی فقیه در کردستان در دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت گفت: مشاهیر، موسیقی، شعر، ادب و فرهنگ جزو سرمایه‌های استان است.
به گزارش  پایگاه خبری زریان به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج ، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی پیش‌ازظهر امروز در دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت در سنندج اظهار داشت: مشاهیر کردستان، شعر، ادب، موسیقی، معماری، فرهنگ، مساجد و خانقاگاه‌های کردستان جزو لاینفک کردستان و سرمایه‌های این خطه سرافراز است.

وی افزود: روحانیون نیک‌اندیش، دانشگاهیان با اراده و متعهد به اسلام و خاندان اهل‌بیت(ع)، جهاد، شهادت و ایثار از ویژگی‌های مردمان اهل کردستان است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه انسان قاتل و جنگ‌جو نیست بلکه صلح‌طلب و برای دنیا زیبایی و عشق را را می‌طلبد، عنوان کرد: موسیقی ما قبل و بعد از انقلاب با هنرمندانی همچون استاد میرداود و کامکارها نقش بسته و به جهان معرفی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی یادآور شد: سروده «کجایی ای شهیدان خدایی» استاد کامکار از آثار ماندگاری است که شعر آن از مولوی و نوا کاملاً ماندگار و جای بسی افتخار است.

جشنواره دف نوای رحمت محل “همگرایی و وحدت” همه اقوام است

میلاد مومن‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور، پیش‌ازظهر امروز در مراسم افتتاح دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت در سنندج اظهار داشت: موسیقی هنر ی است که از دیرباز با فرهنگ و زیست ایرانیان گره خورده و این پیوند وسیع مردم ایران و کردستان زندگی بدون موسیقی را تصور نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه موسیقی نجات‌دهنده انواع افراط‌ها و رایج متداول جامع است، افزود: موسیقی در آیین و فرهنگ ایران اسلامی هنری تعالی‌گرا، شورآفرین و تمدن‌افزا می‌تواند باشد و در مسیر اصیل و علمی در قالب جشنواره‌ها و رویدادها قرار بگیرد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور بیان کرد: هنر موقوله‌ای است که با اعتدال گره خورده و شعر و موسیقی در این برون گذشته، میراث‌دار فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بوده است.

وی گفت: حوزه هنری کردستان به نمایندگی از حوزه هنری کشور و مرکز سال هاست، علمی را در استان به نام موسیقی اصیل و موسیقی علمی، دف و رحمت بلند کرده و به عنوان میزبان جشنواره موسیقی نواحی رحمت برگزار می‌کند.

مومن‌پور با ذکر اینکه در آئین دف بسیاری از هنرمندان شاخص، اثرگذار، جریان‌ساز و گروه‌های جوان حضور دارند، خاطر نشان کرد: جشنواره دف نوای رحمت در چند رویداد مهم خود را مطرح کرده و نخست اینکه این جشنواره محل اتفاق و همگرایی همه اقوام، وحدت، هم صدایی مذاهب و حرکت مردم به سمت تعالیم عدالت شده است.

مومن‌پور بیان کرد: در این رویداد عظیم که در جهان شناخته شده است شاهد رویش و آفرینش آثار اصیل و تعالی‌گرا هستیم که با آرمان‌ها و درد مردم آشنا و بسیار محترم است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری کشور ابراز داشت: جشنواره دف نوای رحمت محوری برای اجتماع و نزدیک شدن دل‌ها و یک رویداد بانشاط حول محور هنر اصیل است.

جشنواره دف نوای رحمت یک جشنواره جا افتاده است

کژوان ضیالدینی، مسئول کمیته علمی دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت نیز در این جشنواره اظهار داشت: جشنواره دف نوای رحمت یک جشنواره جا افتاده و با گذشت ده دوره نشان از ظرفیت‌های موجود در این زمینه است که با احترام به ویژگی‌های فرهنگی، باید استفاده لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این هنر تبدیل به یک رویداد در موسیقی کشور شده است، افزود: از ویژگی‌های دهمین دوره جشنواره دف نوای رحمت می‌توان به ساز موسیقای کشور اشاره کرد که بعد از ۱۰دوره تعادلی بین ویژگی‌های فرهنگی حوزه موسیقی دف نوازی کردستان و جامعه دف نوازی کل کشور برقرار شده است.

مسئول کمیته علمی دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت به معیارهای در نظر گرفته این جشنواره برای بخش داوری، اشاره و گفت: بعد از ده دوره تجربه‌های متعدد در این زمینه، معیارهایی برای امر ارزیابی شرکت کنندگان تدوین شده است. در بخش دف نوازی معیاریهای داوران برای سنجش توانایی هنرمندان به مواردی چون، آداب صحنه، تکنیک و فن نوازندگی، دانش اتریت، دانش و حفظ پمپو، آشنایی با مقام‌های دف و توانایی ریتم خوانی در بخش تک نوازی مورد نظر خواهد بود.

وی با ذکر اینکه در بخش گروه‌نوازی نیز معیارهای در نظر گرفته داوران “آداب صحنه، آهنگ سازی، هماهنگی در اجرای گروه، صدا دهی و حجم صوتی گروه، خلاقیت و نوآوری و توانایی ریتم خوانی” مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در بخش مولودی خوانی، آداب صحنه، آهنگ سازی شامل فرم و سازبندی، هماهنگی در اجرا، صدا و حجم صوتی گروه، خلاقیت و نوآوری اولویت داشته و در بخش شعر و موسیقی و مناسبت محتوایی شعر با فرم موسیقی کیفیت اجرای تک‌خوان معیار داوران است.

ضیالدینی با اعلام اینکه در این دوره از جشنواره برای نخستین بار بخش چهارم نیز تحت عنوان دو نوازی نیز اضافه شد، ابراز داشت: امیدواریم ظرفیت‌های نهفته هرچه بیشتر کشف و در دوره‌های بعدی از آنها استفاده کنیم.

تمام ظرفیت‌ها برای رشد و بالندگی شهر خلاق موسیقی جهان به‌کار گرفته می‌شود

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیزبا بیان اینکه سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان ظرفیت بسیار زیادی در حوزه موسیقی داشته و جایگاه موسیقی در میان مردمان این دیار و مناطق کُردنشین رفیع است، اظهار داشت: موسیقی به ویژه موسیقی خانقاهی دف با روح و روان انسان سازگاری دارد و به مثابه گردش فصل‌ها و چرخش طبیعت است

وی با بیان اینکه اگر این همنوایی و هارمونی وجود نداشته باشد طبیعت و کائنات دچار مشکل می‌شود، افزود: تمام هستی و کائنات براساس نظم و هارمونی و قاعده استوار و پایدار بوده و تمام کائنات و موجودات تسبیح‌گوی خداوند سبحان است.

شهردار سنندج با بیان اینکه بخشی از ثروت ما در زمینه موسیقی، مربوط به موسیقی خانقاهی بوده که صفای معنوی و جلای روح و جان به ما می‌خشد، تصریح کرد: کردستان اساتید، نویسندگان، ادبا، عرفا و علمای بزرگی در عرصه فرهنگ، هنر و ادبیات به خود دیده و در ادبیات و هنر این استان جایگاه والا و جهانی دارند.

وی با بیان اینکه انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان و پایتخت کتاب ایران ادای دین به سرزمین فرهنگ و هنر بود، گفت: کردستان به ویژه سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان نقش برجسته‌ای در پازل فرهنگی کشور دارد.

رشیدی با بیان اینکه برگزاری جشنواره دف نوای رحمت، گوشه‌ای از ظرفیت‌های غنی استان و خاصتاً شهر خلاق موسیقی جهان در حوزه هنر است، گفت: از تمام ظرفیت‌ها در راستای رشد و بالندگی شهر خلاق موسیقی جهان استفاده کرده و این عنوان را حفظ خواهیم کرد.

شهردار سنندج با بیان اینکه کسب عنوان شهر خلاق موسیقی جهان گام بلندی بوده اما قطعاً حفظ این عنوان از اهمیت بیشتری برخوردار است، عنوان کرد: حفظ این عنوان به تنهایی وظیفه یک دستگاه و نهاد خاص نیست و همه ادارات، هنرمندان و فعالان هنری، فرهنگی اجتماعی و… باید پای کار باشند

گفتنی است؛ دهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت از امروز تا ۲۵ تیرماه جاری در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار و گروه‌های خارجی از کشورهای افغانستان و اقلیم کردستان عراق و استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خراسان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گلستان و مازندران در این دوره حضور دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا