جامعه

دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود

دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده احیا می شود
معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه: در شرایطی که پروژه های نیمه تمام آماده و تکمیل بشوند آورد آبی به دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب در سال است. این پروژه ۱۰ ساله است و نقش سد کانی‌سیب از این سه میلیارد حدودا ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.پروژه هایی که هنوز نیمه‌تمام است می‌توان به تصفیه خانه تبریز و ارومیه اشاره کرد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه:
در صورت آماده شدن و اتمام پروژه های نیمه تمام، میزان آب وارد شده به دریاچه ارومیه ۳ میلیارد متر مکعب در سال است. این پروژه قدمتی ۱۰ ساله دارد و نقش سد کنیسیب حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب از این سه میلیارد است.
از جمله پروژه هایی که هنوز نیمه تمام مانده اند می توان به پالایشگاه تبریز و ارومیه اشاره کرد.
میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: در شرایطی که نصف شود. پروژه‌ها آماده و به پایان رسیده و سالانه ۳۰۰۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود. این پروژه قدمتی ۱۰ ساله دارد و نقش سد کنیسیب حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب از این سه میلیارد است.

بهادری با اشاره به پروژه های ناتمام ادامه داد: پروژه هایی که هنوز نیمه تمام هستند شامل پالایشگاه تبریز و ارومیه است. علاوه بر این، مقدار آب کشاورزی مورد نیاز باید کاهش یابد تا بر عملکرد آب دریاچه تأثیر بگذارد. سازمان مزرعه برای تغییر الگوی کشاورزی این طرح را اجرا و عملیاتی می کند. در صورت تکمیل این پروژه ها، ورودی آب به دریاچه ۳ میلیارد متر در سال یک مکعب خواهد بود.معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد معدنی سیب به دریاچه ارومیه درباره میزان تبخیر آبی دریاچه توضیح داد: هر چه آب بیشتر تبخیر شود. یعنی زمانی که آب دریاچه ارومیه حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب بود، تبخیر آن را حدود ۴ یا ۵ میلیارد متر مکعب اعلام کردند، اکنون که آب دریاچه ۲ میلیارد متر مکعب است، با این فرمول محاسبه می شود. که بیش از ۱ درصد است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا