سبک زندگی

اصول نورپردازی آشپزخانه

نور‍‌ یکی از شگفت‌انگیز‌ترین پدیده‌های جهان است که زیبایی و گرما را برای ما به ارمغان می‌آورد. این روزها نور در دکوراسیون منازل از عناصر بسیار مهم به‌شمار می‌آید. آشپزخانه در حقیقت قلب یک خانه است. با رعایت اصول نورپردازی آشپزخانه، می‌توان زندگی در یک خانه‌ی زیبا، روشن و رویایی را تجربه نمود. با ما همراه شوید تا بدانید چگونه می‌توان از بهترین نورپردازی در کابینت آشپزخانه بهره گرفت.

‌نورپردازی چیست؟

از زمان طلوع خورشید تا هنگام غروب، نور طبیعی، شدت رنگ‌ها را در محیط خانه‌ی ما تغییر می‌دهد. حتماً متوجه شده‌اید که در پاییز، رنگ نارنجی، در زمستان رنگ آبی و به‌طور کلی رنگ های ملایم در زمستان و رنگ زرد درطول تابستان بیشتر به چشم می‌آیند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد، نورها، سایه‌ها و تاریکی‌ها، عناصر تزیینی لازم‌الاجرایی هستند. شناخت این اجزاء و استفاده‌ی به هنگام آن‌ها، به زیبا‌تر شدن محیط زندگی کمک موثری می‌نماید. هنگامی که نور طبیعی در دسترس نباشد، نورپردازی آشپزخانه یا محیط‌های دیگردرخانه یا محل کار، به‌طور مصنوعی، این امکان را به ما می‌دهد که فعالیت‌ها‌ی روزمره‌ی خود را ادامه دهیم.

اصول نورپردازی آشپزخانه

انواع نور‌پردازی آشپزخانه

هنگامی که خانه‌‍‌‌ای ساخته می‌شود، وسایل انتخاب شده در آن، بخشی از زندگی روزمره‌ی ما خواهد شد. توجه به نورپردازی هم امری بسیار مهم درخانه است. برای این کار لازم است، موقعیت و زوایای خانه، به‌منظور مشخص ساختن مناطقی که از تابش نور خورشید در طول روز بهره‌مند هستند، شناسایی شوند. به این ترتیب می‌توانیم با استفاده از بهترین روش‌های نورپردازی، از نور طبیعی برای زیبایی و روشنایی خانه بهره ببریم. پس از غروب خورشید هم با نورپردازی‌ توسط نو‌رهای مصنوعی، می‌توان جهت روشنی و زیبایی خانه اقدام نمود. معمولاً نورپردازی درآشپزخانه با دو هدف انجام مي‌شود، به اين ترتيب دو نوع نورپردازی آشپزخانه را مي‌توان برشمرد.

نور‌پردازی معمولي آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه تاثیر زیادی در دکوراسیون پذیرایی دارد زیرا امروزه آشپزخانه بخشی از سالن پذیرایی به‌شمار می‌آید. نورپردازی معمولی آشپزخانه فقط به‌منظور ایجاد روشنایی انجام مي‌شود. در نورپردازی معمولی، از منابع نوري به بهترين وجه، فقط به‌منظور روشنايي بهتر استفاده مي‌شود.

نور‌پردازی دکوراتیو آشپزخانه

معمولاً اکثر افراد خانواده زمان نسبتاً زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانند. علاوه بر این که خانم خانه بیشتر اوقات خود را برای پختن غذا در اشپزخانه می‌گذراند، افراد خانواده نیز زمان زیادی را برای صرف غذا در این محیط سپری می‌کنند. اما خوردن غذا در جایی که از نظر دکوراسیون و نور به‌طرز جذابی تزیین شده است، بسیار جالب و لذت‌بخش خواهد بود. پس چه بهتر که از نورپردازی در زیبایی هر چه بیش‌تر این مکان استفاده شود.

در صورتی‌که از نور برای بهبود دکوراسیون استفاده شود، نورپردازی دکوراتیو آشپزخانه انجام می‌شود. با استفاده از نورپردازی دکوراتیو آشپزخانه، دیگر آشپزخانه فقط جایی برای غذا خوردن نیست، بلکه به محلی برای لذت بردن از لحظه‌های زندگی تبدیل می‌شود.

روش‌های نور‌پردازی آشپزخانه

نورپردازی‌ها با توجه به مناطق مختلف خانه، با روش‌های متفاوتی انجام مي‌شوند. در مورد نورپردازی آشپزخانه، معمولاً به روش‌های زیر عمل می‌شود:

نور‌پردازی سقف آشپزخانه

تکیه بر نوری که از سقف به وسط آشپزخانه می‌تابد، موجب خواهد شد تا محیط کار برای آماده‌‌سازی مواد غذایی در سایه قرار بگیرد. توصیه می‌شود این نور که از وسط سقف، از بالا و به‌طور مستقیم می‌تابد، همراه با نور تاكيدي براي روشن شدن کابینت‌ها، استفاده شود، تا از ايجاد مزاحمت سايه‌ها جلوگيري شود. اگر از چراغ‌هاي آويز براي نورپردازی آشپزخانه استفاده مي‌كنید، دقت نمایید که تعداد آن‌ها فرد باشد. هنگام نصب نیز باید فاصله‌ی آن‌ها ازکانتر در حدود 76 سانتي‌متر باشد. در سقف‌هاي کاذب نیز باید به‌جاي نور‌هاي نقطه‌اي از نورپردازی خطي و در یک راستا استفاده نمایید.

نور‌پردازی بالای سینک و ظرفشویی آشپزخانه

به‌منظور نورپردازی آشپزخانه جهت سینک ظرفشویی، بهتر است از پرتو‌ی نور تامین شده‌ای که درست بالای سینک و زیر کابینت قرار داده شده است، استفاده نمایید. سینک‌ها معمولاً در جایی نصب می‌شوند که ممکن است در طول روز، نور طبیعی در آن جا نتابد. هم‌چنین بیشتر مواقع در نبود نور طبیعی، نیاز به استفاده از سینک وجود دارد. از این رو بهتر است چند نور نقطه‌ای یا چند آویز کوچک در بالای سینک نصب شوند. اما دقت داشته باشید شدت نور این منابع نوری زیاد نباشد.

نورپردازی داخل هود، شلف‌ها و ویترین‌های آشپزخانه

نورپردازی در این بخش‌ها کمک بسیاری در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه شما خواهد داشت. برای نورپردازی آشپزخانه در قسمت شلف‌ها و ویترین‌ها که معمولاً در کنج دیوارها قرار می‌گیرند، از لامپ‌های توکار، شیلنگ‌ها و ریسه‌های مخفی استفاده می‌شود. البته از این روش برای باکس‌هایی که محل قرارگرفتن وسایل برقی نظیر مایکروفر هستند، نیز استفاده می‌شود. با این روش نورپردازی رنگی و شاد، به‌شرط استفاده از رنگ‌های متضاد یا متناسب با رنگ شلف‌ها، می‌توان به زیبایی آشپزخانه و برجسته کردن ویترین‌ها افزود. در ضمن لازم است از یک منبع نور با شدت قوی در زیر هود استفاده شود.

نورپردازی داخل و بیرون کابینت آشپزخانه

برای نورپردازی کابینت‌ها بهتر است از روش‌های زیر استفاده نمایید:
در قسمت‌های بالای کابینت‌ها می‌توانید از منابع روشنایی استفاده کنید.
در سقف‌های مرتفع می‌توان از پیشخوان کابینت‌ها برای نصب منابع نور‌های بالاتاب به‌منظور ایجاد نور، استفاده کرد.
برای تنظیم نور زیر کابینت‌ها باید این نور‌ها در نزدیک لبه‌ی جلویی کابینت نباشند و همین‌طور نزدیک به کاشی‌های بین کابینتی هم جای مناسبی برای آن‌ها نیست. جای مناسب این منابع نوری را باید با تغییر مکان تا لحظه‌ی ایجاد بهترین روشنایی بیابید.
توجه داشته باشید نور بالای کابینت‌ها را با شدت متوسط انتخاب نمایید و نور داخل‌شان را با شدت بسیار کم در نظر بگیرید.
سعی کنید منبع روشنایی در لبه‌ی جلویی و زیرکابینت قرارداشته باشد. این منابع باید از دید افرادی که در نزدیکی کابینت نشسته‌اند، پنهان بماند.
می‌توان از چند نور نقطه‌ای کوچک برای یکنواخت شدن سایه‌ها کمک گرفت. این نور‌های نقطه‌ای بالای کابینت‌ها باید با کابینت هم‌تراز باشند و در یک ردیف قرارگیرند.
برای زیر کابینت‌ها هم می‌توانید از نورهای خطی مخفی استفاده نمایید. توجه داشته باشید نور مخفی زیر کابینت‌ها حتی‌الامکان باید به سمت پایین باشد. نورهای پایین‌تاب در آشپزخانه‌های کوچک‌تر، سبب تاکید بر رنگ کابینت‌ها می‌شوند و در نتیجه این رنگ‌ها، پررنگ‌تر به‌نظر می‌رسند.
برای روشنایی داخل کابینت‌ها بهتر است از ریسه‌های ال‌ای‌دی استفاده شود. لازم به ذکر است برای کابینت‌های با درب شیشه‌ای می‌توانید در قسمت عقب کابینت، از یک یا چند چراغ مناسب استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا