هشدار یک کارشناس سایبری: کودکان و دانش آموزان هدف اصلی کلاهبرداریهای آنلاین
میلاد نوری، برنامهنویس در #گفتگو با خبرفوری:
در کلاهبرداری آنلاین هیچ هک فنی و نفوذی صورت نمیگیرد، بلکه کلاهبردار با جا زدن خود به جای شخصی مورد اعتماد مانند مدیر یا معاون مدرسه از قربانی میخواهد کد تایید یا اطلاعات ورود خود را ارسال کند.
کلاهبردار، پس از دسترسی به حساب کاربری، با سواستفاده از هویت قربانی از سایر مخاطبان او درخواست وجه میکند.
تنها راه موثر برای مقابله با این نوع کلاهبرداریها، افزایش آگاهی کاربران است و افراد مسن و نیز کودکان و دانشآموزان که ممکن است آشنایی کمتری با این روشها داشته باشند، معمولا هدف اصلی این افراد قرار میگیرند.
برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداریها، آموزش به کودکان و بزرگسالان درباره هویت جعلی دیجیتال باید صورت بگیرد و به زبان ساده برایشان باید توضیح داد که ممکن است کسی وانمود کند مدیر مدرسه یا دوست خانوادگی است، در حالی که واقعا کلاهبردار است.
اولین اقدام بعد از متوجه شدن کلاهبرداری، خارج کردن حساب کاربری از کنترل کلاهبردار است که البته این قدم به تنهایی کافی نیست و پس از بازیابی حساب، تمام دستگاههای متصل باید خارج شوند و احراز هویت دو مرحلهای فعال شود.