تابلوسازی رضا
جامعه

مدیرکل میراث‌فرهنگی : جام طلای حسنلو در موزه ارومیه نمایش داده می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی، جام طلای حسنلو از ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه در موزه باستان‌شناسی ارومیه به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش  زریان، مرتضی صفری در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی با اشاره به برنامه‌های این هفته اظهار کرد: پس از گذشت چندین سال بار دیگر جام زرین حسنلو نقده به آذربایجان غربی منتقل می‌شود و در موزه باستان‌شناسی ارومیه به نمایش درمی‌آید، علاقه‌مندان به مشاهده این اثر نفیس تاریخی می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر به موزه ارومیه واقع در خیابان شهید بهشتی(دانشکده) مراجعه کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر ۵۰ اثر تاریخی در سطح استان در حال مرمت هستند که با برگزاری تور آشناسازی خبرنگاران از تعدادی از آنها از جمله مسجد جامع، خانه انصاری، خانه گردشگری و مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه بازدید کردند.

او ادامه داد: اجرای این پروژه‌های مرمتی نیازمند تامین اعتبار است که خوشبختانه با توجه ویژه مسئولان استانی در سال گذشته اعتبارات ما نسبت به سال‌های ماقبل پنج برابر شده است.

صفری خاطرنشان کرد: در موزه باستان‌شناسی ارومیه ۲۵ هزار شی تاریخی وجود دارد که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها در معرض نمایش قرار گرفته و برای به نمایش درآمدن آنها نیاز به توسعه ۳ برابری فضای موزه هستیم که برای این منظور اجرای پروژه توسعه موزه در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به ثبت ملی ۱۸۰۹ اثر و پنج اثر جهانی در آذربایجان غربی تصریح کرد: امسال نیز پرونده ثبتی برای بیش از ۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی سطح استان تهیه شده است که در بین آنها پرونده ثبتی مربوط به دو یادمان شهدا نیز وجود دارد که در صورت ثبت آنها تعداد یادمان‌های شهدای ثبت ملی در آذربایجان غربی به ۸ مورد خواهد رسید.

او با اشاره به آخرین وضعیت پروژه تله‌کابین ارومیه اضافه کرد: تاکنون خلع ید سرمایه‌گذار قبلی انجام شده و فقط اختلافاتی بر سر چهار هزار مترمربع زمین واگذار شده توسط منابع طبیعی به سرمایه‌گذار قبلی وجود دارد که به‌زودی این مشکل نیز حل خواهد شد همچنین سرمایه‌گذار جدیدی نیز برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده است که درصدد هستیم با حل مشکلات حقوقی پروژه، اقدامات عمرانی و اجرایی آن در اسرع وقت آغاز شود.

صفری تهیه کتاب معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری با عنوان 《آذربایجان غربی، نگارخانه تاریخ و طبیعت》 با ۴۰۰ عدد عکس، تعریف کد کیوآر برای ۷۰ بنای تاریخی، جاذبه گردشگری و طبیعی استان، طراحی اپلیکیشن معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان، برنامه‌ریزی برای تهیه ۵۰ فیلم کوتاه معرفی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری را از جمله اقدامات برای معرفی هر چه بیشتر آذربایجان غربی در سال جاری برشمرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های گردشگری آب گرم های سطح استان در اولویت قرار دارد، گفت: اجرای آسفالت مسیر دسترسی به آب گرم هفت آباد ارومیه، آب گرم چالدران، آب گرم قطور، آب گرم سلماس و … در دستور کار قرار دارد و حتی در اطراف تعدادی از این چشمه‌های آب گرم مجتمع‌های گردشگری و تفریحی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال احداث است.

او با بیان اینکه منطقه سیلوانا ارومیه یک منطقه بکر برای جذب گردشگر است، خاطرنشان کرد: در این منطقه آبشارهای طبیعی زیبایی وجود دارد که در نظر داریم در سال جاری زیرساخت‌های گردشگری در اطراف این آبشارها را تقویت کنیم و امسال ۳۰ میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در مسیر آبشار سوله دوکل ارومیه اختصاص یافته است.

گفتنی است؛ جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران است که در جریان کاوش‌های رابرت اچ. دایسون در تپه حسنلو ، شهر نقده در سال ۱۳۳۷ کشف شد. قدمت این اثر به ۱۲۰۰ پیش از میلاد می رسد و احتمال می رود که به دوره قبل از مادها یعنی منائیان مربوط شود. این اثر ۲۱ سانتی متر بلندی، ۲۵ سانتی متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن دارد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است.

سازمان میراث فرهنگی برای نخستین بار آن را در سال ۱۳۷۷ به نمایش عمومی گذاشت. در حال حاضر این جام در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا