جامعهمجلسیاداشت ها

کاهش نرخ ارز و قیمت تمام شده خودرو در اولویت است

به گزارش خبر زریان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تولید پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است و تجربه نشان داده در شرایط جنگ اقتصادی، باید برای مسئله تولید اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم.

بر اساس این گزارش عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تولید پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است و تجربه نشان داده در شرایط جنگ اقتصادی، باید برای مسئله تولید اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم.

روح‌الله عباسپور در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: تولید پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است و تجربه نشان داده در شرایط جنگ اقتصادی، باید برای مسئله تولید اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم.

وی با اشاره به ضرورت ارائه مشوق‌های صادراتی برای حوزه تولید گفت: در بحث خودرو، کاهش قیمت تمام شده یکی از محورهای اساسی است به طوری که در حوزه زنجیره مالی، مدیریت اقتصادی، قناعت و تلاش در راستای کاهش بهای تمام شده، می‌بایست در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی همچنین به لزوم تلاش بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ ارز به عنوان عامل اثرگذار بر حوزه تولید در کشور اشاره کرد و افزود: مواد اولیه با بهای گزاف در اختیار خودروسازان قرار می‌‌گیرد با توجه به اینکه عمده این مواد اعم از ورق آلومینیوم، پلیمر و ورق‌های سرد و گرد آهنی، داخلی هستند، می‌بایست با قیمت مناسب در اختیار خودروسازان قرار بگیرد.

عباسپور در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل خودروسازان با مراکز دانشگاهی گفت: ارتقای کیفیت خودرو یکی دیگر از موضوعاتی است که همگام با افزایش کمیت و تیراژ می‌بایست در برنامه‌های خودروسازان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه لازمه ورود به دنیای اقتصاد بدون مرز و WTO و ادامه حیات خودروسازی، ارتقای کیفیت محصولات است، تصریح کرد: در صورت افزایش کیفیت، انجام اقداماتی برای ادامه حیات این صنعت مقدور خواهد بود و لازمه این امر نیز تعامل با خودروسازان بزرگ دنیا و تولیدات مشترک است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود تهدید برخی از کشورها از سوی آمریکا در خصوص برقراری ارتباط با ایران، اما شاهد انعقاد قرارداد ۲۵ ساله ایران با کشور چین هستیم که نشان می‌دهد می‌توان با خودروسازان چینی وارد تعامل شد. از اقدامات دیگر می‌توان به ارتقای استاندادها، تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی و استفاده از نخبه‌های دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت است.

عباسپور همچنین با اشاره به ضرورت نظارت بر کیفیت صنعت قطعه سازی کشور گفت: خودروسازی می‌بایست در راستای خوداتکایی، درون زایی و حمایت از تولید داخل اقدام کند. اگر تعرفه گمرکی کاهش یابد، باتوجه به شرایط فعلی خودروسازی داخلی، تداوم حیات صنعت خودروی کشور با شک و تردید همراه خواهد بود.

وی در خصوص راهکارهای رفع موانع پیش روی این صنعت یادآور شد: اصلاح نحوه مدیریت و زنجیره تامین مالی خودروسازان و همچنین استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در برقراری نوآوری و خلاقیت در صنعت خودروی کشور از اقداماتی است که باید انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌بایست در بحث تامین منابع مالی نسبت به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خودروسازان اقدام کند و اجازه ورود آنها به حوزه مدیریت را نسبت به حجم سهام متعلقه به بخش خصوصی بدهد. مجلس نیز باید در صورت وجود موانع در بخش قانون‌گذاری اقدامات لازم را انجام دهد.

خبرگزاری زریان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا