گفتگوورزش

سیما رحمانزاده: ورزشکاری هنرمند

تهیه وتنظیم: هاوری اسماعیلی

خودتان را برای مخاطبین ما معرفی بفرمایید؟
سیما رحمان زاده هستم متولد ۱۳۷۴، (۲۲سالە )مربی و کارشناس تربیت بدنی

فعالیتهای ورشته های ورزشی که تا کنون داشته اید چه مواردی هستند و با چه رشته ورزشی شروع کرده اید؟
ورزش را از سال ۱۳۸۲با یاری و پشتیبانی پدر و مادرم شروع کردم رشتە ی اصلی من کاراته است.کاراته برای من فقط ورزش نیست بلکه یکی از ستون های اصلی زندگیم هست لباس سفید در کاراته منشا صلح و دوستی با دنیای درون و بیرون است در حالی که آمادگی ،قدرت و صلابت در پی آن نهفته است .سفید همیشه آماده پذیرش دیگر رنگهاست وبااین رنگ کاراته کار خود را همیشه آماده پذیرش آموزش و شنیدن آموخته های دیگران می داند ،هیچگاه تعصب بی مورد نشان نمی دهد و حقیقت را از هر کس باشد می پذیرد .خداوند همیشه کمک حالم بوده است .در این رشته عنوان های قهرمانی زیادی کسب کردم از جمله مقام اول و دوم و سوم وکشوری در سال های ۸۹،۹۰،۹۱و امکان راهیابی بە اردو های استانی و ملی را پیدا کردم .در رشتە ی های هندبال ،شنا و تیراندازی بصورت نیمه حرفه ای فعالیت دارم ودر رشته ی ایروبیک و ژیمناستیک بصورت حرفه ای مشغول به مربیگری هستم

از فعالیتهای خویش به عنوان مربی بیشتر توضیح بدهید؟
متأسفانه بنده در سال ۹۲بە دلیل بیماری قلبی توانایی انجام فعالیت بصورت حرفه ای و قهرمانی نداشتم به همین دلیل به مربیگری روی آوردم تا ورزشکاران را حمایت کنم و به انها قدرت دهم تا به علایق خود دست یابند .

از پارامترها و خصوصیات مربیگری چه چیزهای هستند؟
همه ی ما هنگامی که بیمار میشویم دوست داریم برای معالجه پیش بهترین دکتر برویم تابهترین تشخیص را بدهد و خیلی سریع به بهبودی برسیم ،چه بسیار افرادی که باعشق و علاقه با باشگاه رفته و بعد از مدتی با آسیب جسمی یا روحی باشگاه را ترک کرده اند و چه بسیار افرادی که بدون علاقه به سمت ورزش رفته و یک مربی توانمند آن هارا برای سالهادر ورزش همراهی کرده است .مربی می بایست تحصیل کرده وورزشی باشد با تمامی علوم ورزشی نظیر تغذیه ورزشی علم تمرین ،حرکات اصلاحی ،آسیب های ورزشی،بیومکانیک ورزشی و قوانین و مقررات آن آشنا باشد. همچنین مدرک مربیگری معتبر داشته باشد. بهتر است قهرمان باشد زیرا در اینصورت با تمام شرایط این رشته آشنا است ،الگوی رفتاری و اخلاقی خوبی باشد ،یک مربی باید محرکی خوب و دارای نیرویی مشوق در گفتار خود باشدبه ورزشکاران القا کند که تنها در صورت سخت کوشی دستمزد خود را خواهند گرفت .
از دیگر مشخصات مربی اعتماد به نفس و جسارت و احترام است و همچنین مربیان بزرگ در هنر برقراری ارتباط می بایست ماهر و همچنین یک روانشناس توانمند باشند.

فعالیتهای ورزشی خانمها با توجه به معیارهای استاندار در حد قابل قبول هست؟
امروزه ورزش در بین بانوان بیشتر وجه زیبایی به خود گرفته واز این اصل ورزش برای سلامتی کمی فاصله گرفته که امیداوارم به کمک ورزشکاران ومربیان بتوانیم این مشکل برطرف شود که شاید از پیامد های مخرب فضای مجازی است اما بصورت کلی نسبت به گذشته شاهد پیشرفت چشمگیر بانوان در اکثر رشته های ورزشی در سطح شهرستان ،استان و کشور بوده ایم که جای خوشحالی است.

شما در زمینه هنری نیز فعالیت دارید بیشتر توضیح بدهید؟
کار هنری را از دوران دانش آموزی در دبستان شروع کرده کە در آن دوران مسئول گروە های هنری و مراسمات و مسابقات را داوطلبانه بر عهده داشتم و از سوی مدیران و معلمان تشویق می شدم که باعث شد علاقه ام به هنر بیشترشود و وارد گروه های هنری اداره ی ارشاد شهرستان شدم و در گروه های کودک شروع به فعالیت بازیگری در تئاتر کردم از جمله نمایش های که در آن زمان حضور داشتم تاقانه آغا ، شرک ،بیچ مە شولە کان و …. بود .دورهای متعدد بازیگری را گذراندم و چندین تجربه در تلویزیون دارم و همچنان در دانشگاه آزاد بوکان درگروه تئاتر کانی شهرستان فعالیت دارم .

آیا یک ورزشکار می تواند هنرمند خوبی باشد یا هنرمند می تواند ورزشکار خوبی باشد؟
ورزش یک پدیده ی اجتماعیست و هیچ پدیده ی اجتماعی جدا از هنر نیست ، در ورزش زیبایی جستجو میشود و هنر خود زیبایی است در ورزش فردیت انسان متحرک میشود و هنر است که خالق تحریک است این تحریک می تواند شخصی یا اجتماعی باشد.اگر به زمان های قدیم باز گردیم می بینیم تنها عواملی که از ابتدای پیدایش بشربا انسان نخستین همراه بوده است هنر و ورزش است. ورزش خود هنر پرورش روح است .ورزش و هنر برای هم قابل تفکیک نیست.

در پایان حرف خاصی دارید برای خوانندگان  ما بفرمایید؟
ضمن تشکر وخسته نباشید ازشما سال خوبی را برای تمام همشهریان عزیزم آرزو می کنم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا