جامعه

بیست و یک روز پر ماجرا در بـوکـان ( ۲۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)

* ئاوات نورانی / فعال فرهنگی

با نیم نگاهی به رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی و به ویژه جریان انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در هر دو صحنه ی انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر به ویژه در شهرستان بوکان، موارد و مواضع گوناگونی را می توان مشاهده کرد که بسیار جالب و قابل تأمل و توجه است. چرا که تضادها و تطباق های نامأنوس و نامألوف فراوانی داشته است، و تقریبا می توان گفت حتی انتخابات ریاست جمهوری در شهر ما به شدت تحت تأثیر شورای شهر قرار گرفت.
با توجه به کثرت و زیاد بودن بی سابقه ی ثبت نام کنندگان و صد البته تایید شدگان برای انتخابات شورای شهر(بیش از ۱۵۰ نفر)، و احتمال تقریبی یک به بیست و دو – هفت نفر از میان یکصد و پنجاه نفر یعنی احتمالی برابر ۰٫۶۷ درصد به وجود آمد که هم در این مورد و هم در بسیاری موارد دیگر عمداً یا سهواً ، آسیب شناسی آنها از دید منتقدان و نویسندگان و مسئولین پنهان مانده و مورد اغماض قرار گرفته است.
کثرت داوطلبین به حدی بود که بهانه خوبی برای کانال ها و ابرگروه های تلگرام شد تا از خوانش آن اِبا کرده و به راحتی به بعضی از اهداف عامه پسند و پوپولیستی خود بپردازند. به جز چند مورد که در مناظره های طولانی و خواص پسند ارائه شد و عوام از آن بی بهره ماندند ، ناچار اکثر این گروه ها و کانال ها نیز به این رویکرد یعنی پوپولیسم رایج روی آورده و متاسفانه به نوعی آنارشیسم یا هرج و مرج طلبی اخلاقی هم گرایش پیدا کردند.
این هرج و مرج طلبی یا به قولی از آب گل الود ماهی گرفتن به حدی بود که در برخی از ستادهای تبلیغاتی رسماً له و یا علیه آنها موضع گیری شد. به ویژه دو رسانه ی «بوکان آنلاین» و «کمپین ۶ م» ، که اولی سابقه ای به مراتب طولانی تری داشته و صدالبته بیشتر به انعکاس اخبار و رویدادها تمایل داشته و دومی یعنی « کمپین ۶ م » با ادعای روشنگری راستین مورد توجه کاربران قرار گرفتند، و در واپسین روزهای این این بیست و یک روزِ پر ماجرا و مانند بیشتر کانال ها و گروه های این مدت که قارچ گونه سر از دنیای مجازی در آوردند، ابرگروهی به نام « ائتلاف برای بوکان» با مسئولیت رسمی نماینده شهرستان بوکان در مجلس شورای اسلامی ، آقای دکتر عثمانی ، این دسته گلِ رنگارنگ را به سبزه آراسته کرد.
این نوشته تلاشی است برای مرور فعالیت های این دو اَبَرگروه و کانال در تلگرام و حداقلِ بررسی و تبیینِ فعالیت آنها.
۱- بوکان آنلاین
با مسئولیت آقای ابراهیم عثمانی و جزو کانال های پر مخاطب می باشد. سرریز و ترک اعضای گروه در آن نسبتا بسیار کم بوده است. صرفا خبری بوده و عملا با فعالیت های خبری و گاه و بیگاه رویدادها و نظرسنجی های عامه پسندانه مشغول به کار است. نشانه گیری پیکان این رسانه در طول فعالیت چند ساله اش بیشتر شورای شهر و شهرداری و در این بیست و یک روز پرماجرا ؛ فرماندار سابق بود. در کل می توان گفت، افشا گری های این کانال خبری و بعضی رفتارهای پوپولیستی آن، بیشتر به نفع نماینده ی شهرستان بوکان و حلقه ی یاران دبستانی ایشان بوده است تا مردم بوکان.
این کانال عملا با تفسیر اخبار و رویدادها رابطه ی چندانی نداشته و ظاهرا نام خانوادگی مدیر این کانال صرفا تشابه اسمی است.
۲- اَبَر گروه« کمپین ۶ م »
با تعداد اعضای پر نوسان از ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ عضو در طول هفته و مسئولیت آقای دکتر غفور شیخی .
سکان هدایت و فعالیت این گروه متشکل از کمیسیون ها و کارشناسان و مشاوران مختلف با حضور نخبگان و فرهیختگان آکادمیک و دانشگاهی می باشد. بیشتر اعضای آن نیز از دانش آموختگان و اساتید دانشگاه و مدارس آموزش و پرورش هستند. پیش و بیش از هر چیز ، رویکردی آریستوکرات مآب دارند.
در ابتدا نقد و بررسی موضوعات به ویژه شهروندی را کاملا علمی و دانشگاهی و مخصوص محافل خواص به انجام می رسانید. این امر با تعاریف شورای شهر ، روانشناسی و آداب انتخابات و … انجام گرفت که با اقبال مواجه نشد. در همان روزهای اول انتخابات با سر ریز چند صد نفری اعضای دعوت شده روبرو گردید و از تقریبا سه هزار نفر به تقریبا دوهزار و چهارصد عضو رسید.
در نتیجه رویکرد آریستوکرات مآبی خود را با مباحثات و مناظرات تک نفره و حداکثر هفت نفره و عناوینی پوپولیستی و عامه پسند سعی در ترمیم ریزش اعضا و مخاطبان داشتند.
از جمله ورزشکار و بزک و ملوان و… اصرار بر این کار به حدی بود که با تحریف « انتخاب سالم»به « انتقال سالم»، دست به « انتقامی ناسالم»زد.
این انتقام ناسالم عملا رفتاری آنارشیستی بود که توسط«کمپین ۶ م» با پیشا بدگویی ها و تهمت ها و پیش داوری های ایشان در مورد اعضای ائتلاف یاوران انتخاب سالم، انجام شد. ائتلافی که هسته ای اولیه ی آن از معتمدین دو طیف دولت و ملت بوده و هستند.
با این رویکرد « کمپین ۶ م» ، که خود را یک جریان روشنفکری و روشنگری راستین معرفی کرده است ، در راستای تلاش بر افشاگری شورای شهر دوره قبل و نیز دکترعثمانی ، که همان جریان عامه پسند یا پوپولیستی رایج بوده و هست ؛ به جای نظریه پردازی به نظر خواهی پرداخته و از نقادی به نقالی روی آورد.
در این راستا، « کمپین ۶ م» با نزدیک شدن به شخصیتی« آنارشیستِ آریستوکرات مآب»، آقای دکتر خسروی (فرماندار) و بخشی از اصلاح طلبان و طرفداران آقای روحانی را نیز مورد عنایت خود قرار دادند.
با عناوینی دور از ادب و اخلاق و انتخاب عمدی حروفی از اسامی افراد سعی در هجو و هتک آنان نمودند در حالی که در بعضی از پیام های این گروه، از متهم کردن افراد با اسم و رسم اجتماعی و شناسنامه ای ابایی نداشته و افرادی را که اسم برده شده بود سرسپرده آقای عثمانی اعلام کرد در حالی که داوطلبین بسیار شناخته شده تری از به اصطلاح جناح آقای عثمانی حضور و فعالیت تبلیغاتی داشتند و با توجه به معنی کلمه ی « سر سپرده » در فرهنگ معین، و عملکرد اکثر مدیران و دبیران « کمپین ۶ م » با توجه به حضور خودجوش و پر خروششان در انتخابات سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ ، نه تنها یار دبستانی که خود از سر سپردگان دکتر عثمانی بودند. شاید خالی از لطف نمی بود اگر مختصر توضیحی هم می دادند که چگونه بود که دست از آب شستند و به آتش پناه آوردند ؟!
۳- ائتلاف برای بوکان
با روند عضو گیری تقریبی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر ، تعداد اعضای بیش از ۱۳۰۰ نفر و با مدیریت آقای دکتر قسیم عثمانی
چند روز بعد از اعلام نتیجه ی انتخابات و البته تایید صحت آن ، و مصادف با حلول ماه مبارک رمضان دکتر عثمانی روزه ی سکوت خود را شکست. روزه ی سکوتی که تقریبا یک هفته مانده به انتخابات ضمن معذرت خواهی بسیار دیر هنگام بابت فعالیت و نه دخالت! ایشان در انتخابات دوره ی قبل شورای شهر، تلویحاً اعلام نمود.
به هر حال با این حرکت آقای دکتر عثمانی این گل و گلستان را به سبزه آراسته نمود. ایشان با همان پرستیژ و شخصیت اتوریته و اقتدار گرای خود ، با ادبیاتی سیاسی دانشگاهی که قبلا دانشگاهی سیاسی بود ، و با استفاده از توان علمی و سیاسی و نیز آموزشی خود ، کم و بیش همان روال کاری ده ساله ی خود را ادامه دادند.
دکتر عثمانی با اتکای بر مانیفیست بسیار پوپولیست مدار ، بدون آن که به مخاطبان و به ویژه منتقدان یا مخالفان فرصت انتقاد و بازخواست و حتی سوال بدهد ، بلافاصله به سازماندهی اعضای گروه تا روز پنجشنبه دهم خرداد ماه، در قالب کارگروه هایی برای آبادانی بوکان نمود. بوکانی که در طول دوره ی نمایندگی ایشان بیشتر به شکل یک « آبادی بسیار بزرگ» درآمد!
ایشان بر حسب تخصص علمی و دانشگاهی و جدیداً سیاسی خود ، به شدت به داده ها و اطلاعات نیازمند است. نیازی که در رویکردهای پوپولیستی و رویدادهای حاشیه ای و به ناگاه برجسته نمودن یک یا چند مورد از آنها به ویژه در واپسین لحظات یا به قولی دقیقه نودی و استفاده از آنها بر طرف می شود.
نکته ای برای نگارنده این نوشتار جالب بود مانیفیست ۶ ماده ای گروه های «کمپین ۶ م » و « ائتلاف برای بوکان» است . (که شاید در فرصتی دیگر به آن پرداخته شود.)
نکته ی بسیار قابل توجه این گروه این است که شباهت بسیار زیادی به کارگروه ها و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی دارد، و جالب تر آنکه حضور و فعالیت اعضای این گروه در پنجاه کارگروه تعریف شده ی آن اجباری بوده و عضو نشدن در این کارگروه ها به منزله ی حذف اعضا از گروه می باشد!
(گویی عدم موفقیت آقای عثمانی در فراکسیون های مجلس در اینجا باید جبران گردد.)
مهمترین مشخصه ی این گروه و گروه های کاری آن توانایی شانه خالی کردن های آقای عثمانی از بارمسئولیت و قدرت عزل و نصب اعضای آن می باشد. کاری که در آن یدِ طولایی داشته و حداقل با چراغ سبز نشان دادن ! به تغییر و تحولات چند ماهه ی اخیر در مدیریت ادارات شهرستان که در حقیقت بیشتر به تصفیه سازی و تسویه حساب جناحی شبیه است ، نمود پیدا کرده است.
نگارنده ی این مقاله که به چندین گروه دعوت شده بود ، شخصیت مدعو و مخاطب بودن را در پیش گرفته و به جز دو مورد هیچ پیام و یا نظری ارائه نداد که در یکی از این دو مورد ، پیام و نظرش در سریع ترین زمان ممکن پاک گردید. به همین دلیل و نیز اغلاط املایی و انشایی فراوان در پیام ها متنوع و متلون گروه ها ، از ارائه ی نظر در گروه ها صرف نظر نمود.
در خاتمه امید است که بوکان و شهروندانش به مقامی که به حق شایستگی اش را دارند برسد.

انشاءالله تعالی.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا