اقتصادیجامعهیاداشت ها

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر بازار سرمایه

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاثیرات انتخابات در بازار همیشه مقطعی و موقتی بوده و هیچ‌گاه به صورت بلندمدت بر این بازار تاثیر نداشته است.

«علی صالح‌آبادی» افزود: آنچه که همیشه بر بازار تاثیرگذار بوده، روند سودآوری شرکت‌هاست که خود تابع متغیرهای اقتصادی است.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه روند بازار وابسته به متغیرهای مختلف است، اظهار داشت: برای ارائه پیش‌بینی دقیق بازار باید مسایل مختلف تاثیرگذار بر معاملات مانند شرایط اقتصادی، قیمت‌های جهانی، قیمت ارز و سایر موضوعات که تعیین‌کننده روند بازار هستند را مورد ارزیابی قرار داد و هیچ‌گاه ارائه پیش بینی بازار بدون در نظر گرفتن این مسایل دقیق نبوده است.

صالح‌آبادی به افت غافلگیرکننده شاخص بورس در چند روز گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: بازار سرمایه بازاری است که همیشه با نوسان همراه بوده و این موضوع جزئی از ذات بازار تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: همیشه افت‌وخیزهای ایجاد شده در بازار طبیعی بوده است، اما روندی که در بازار سرمایه در گذشته‌ها وجود داشت و شاخص به‌طور دائم به صورت یک‌طرفه منفی یا مثبت بوده است، درست نبود.

صالح آبادی تاکید کرد: روند کنونی بازار که از چند روز گذشته وارد مدار نزولی شده به هیچ وجه درست نیست و هیچ‌گاه قرار گرفتن بازار در یک روند مثبت و منفی روندی قابل قبولی نبوده است.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به نظر می‌رسد معاملات بازار سهام دیگر مثل گذشته نباشد که یک‌طرفه باشد و به صورت دائم در مدار صعودی و نزولی قرار بگیرد، گفت: به نظر می‌رسد بازار پس از آن صعود و نزول‌هایی که در یک سال اخیر تجربه کرد، اکنون شکل متعادل‌تری را نسبت به گذشته به خود بگیرد و تا حدودی هیجان‌های ایجاد شده در بازار کاهش یابد.

صف‌های خرید و فروش معیار سرمایه‌گذاری در بورس نیست

وی خطاب به سهامداران، توصیه‌کرد: با توجه به موقعیت فعلی بازار باید با احتیاط بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند.

صالح آبادی خاطرنشان‌کرد: افرادی که اهل تحلیل هستند و نسبت به وضعیت بازار از آگاهی لازم برخوردارند، به هیچ عنوان نباید بدون بررسی وضعیت بازار و سهام شرکت ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سهامداران نباید تحت تاثیر جو ایجاد شده در بازار تصمیم به خرید و فروش در بازار بگیرند، ادامه‌داد: سهامداران باید بدون در نظر گرفتن افت و خیزهای ایجاد شده در بازار اقدام به سرمایه گذاری کنند و به طور حتم تحلیل را  معیار فعالیت خود در بازار قرار دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: همچنین سهامداران باید ارزش ذاتی سهام شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند را برآورد کنند و بعد از آن به این بازار ورود کنند؛ بنابراین به هیچ عنوان صف‌های خرید و فروش ایجاد شده را معیار فعالیت خود در بازار قرار دهند.

صندوق های سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای افراد ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر

صالح‌آبادی با اشاره به ورود سرمایه‌های مردم به صندوق سرمایه‌گذاری، خاطرنشان‌کرد: افرادی که شناخت کمی در مورد وضعیت بازار دارند، ضرورت دارد تا در صورت ورود سرمایه‌های خود به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد این بازار شوند.

رییس اسبق سازمان بوس و اوراق بهادار، به وجود صندوق های سرمایه گذاری مختلف در بازار برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: افراد ریسک‌گریز می‌توانند در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و افراد ریسک پذیر در صندوق سهام سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار داشت: در این زمینه هم سهامداران باید عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهند و صندوق هایی که با مدیریت ریسک و بازدهی بهتر همراه بودند را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا