اقتصادییاداشت ها

کُردها و مناطق آزاد تجاری؛ تحقق رویاهای اقتصادی، دور اما شدنی

*ابراهیم محمدحسینی

ایجاد منطقه آزاد تجاری ( Free trade zone ) بانه – مریوان، مهران و قصر شیرین به ترتیب در کردستان، ایلام و کرمانشاه با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا، امری میمون است که پس از سالها انتظار این اتفاق انجام و تعداد این مناطق در کشور افزایش یافت.
حمایت از کشاورزی، دامپروری و شیلات، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی و صادرات به ویژه در عرصه محصولات باغی چون گردو، توت فرنگی، انگور، مرغ یک روزه، گوشت سفید، افزایش توریسم درمانی و گردشگری به دلیل زیرساخت های فرودگاه سقز و شاهراه ارتباطی این مسیر، راه آهن سنندج و ظرفیت های کرمانشاه و ایلام، رونق اقتصاد هنر و صنایع گرشگری و ایجاد کسب و کارهای جدید از دورنماهای این مناطق است.
همچنین ارتقای جایگاه بخش خصوصی، تنوع‎سازی در فضای کسب و کار و کارآفرینی، ارتقای زیرساخت های مالی و اقتصادی بانکداری برون مرزی و خدمات تجاری، توسعه آموزش عالی و ارتباط آن با صنعت، ارتقای زیرساخت های راه ها، رشد فعالیت‌های فعالیت‌های نوآورانه و اخذ عوارض از اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن منطقه برای هزینه در مناطق از دیگر مزایا است.
این محدوده‌های جغرافیایی که غالباً در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد می شود، می‌توانند بستر مناسبی برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، ایجاد و تجارت آزاد بین کشورهای مختلف و دسترسی لجستیکی ویژه به کانال‌های ترانزیتی آسیا و اروپا، را تشویق و تسهیل کنند.
تمرکز اصلی در توسعه این مناطق، بر تشویق صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی و تقویت جایگاه کشور در عرصه تجارت بین‌الملل است.
همچنین اشتغال آفرینی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، توسعه کشاورزی و دامپروری، شیلات، محصولات گلخانه ای و صادرات محور، هم پیوندی و همکاری فرامنطقه ای، امنیت اجتماعی و امنیت سیاسی منطقه ای، تحول فرهنگی مناطق هم جوار و بین منطقه ای، توسعه فضایی مناطق آزاد، توسعه زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعم از جاده، راه آهن، توسعه گردشگری، توسعه فستیوال و مسابقات بین المللی از دیگر مزایای این مناطق است.
با این وجود، زیرساخت هایی چون راه از دغدغه های اصلی است و مردمان این مناطق را باید در نظر گرفت و از امروز توسعه راه ها ( بزرگراه، دو بانده و چهاربانده کردن و ایجاد کنار گذر) در اولویت این شهرها باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا