اقتصادیجامعهزندگی

راهکارهای حل معضل بیکاری در شهرستان بوکان

حاج انور حبیب زاده

نماینده سابق مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی


شکی نیست که بیکاری یک معضل کشوری است و ریشه کن کردن آن نیاز به یک عزم ملی در سطح کلان دارد. اما بندە معتقدم با تکیه
بر پتانسلیهای شهرمان و نیم نگاهی به کردستان عراق ، می توان درصد بیکاری در بوکان را که به گفته مسئولان به مرز فاجعه رسیده است کاهش داد.
قبل از هر اقدامی باید فاکتور بی عدالتی و نابرابری را در ایجاد بیکاری حذف کرد. یعنی اگر فرصت کار و استخدام در بخش دولتی و وام های خود اشتغالی محدود است ، باید این فرصتهای محدود را با شایسته سالاری و شایسته گزینی به یک فرصت برابر برای همه شهروندان بوکان تبدیل کرد.
بعد از این اقدام، باید به جذب سرمایه گذار بپردازیم. درچند سال حضورم در کردستان عراق به عنوان رایزن بازرگانی ایران، با سرمایه داران بسیاری آشنا شدم که علاقمند به سرمایه گذاری در مناطق کردنشین ایران هستند و تنها کافی است که فرصتهای سرمایه گذاری را به این سرمایه داران عرضه و شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری آنها مهیا کنیم.
بوکان برای این سرمایه گذاران، بهشتی بکر و دست نخورده است که بخشی از فرصتهای سرمایه گذاری در بوکان را به اختصار عرض می کنم:
این شهر سرشار از منابع فلز گرانبهایی مانند آهن است که از آن به عنوان عنصر کلیدی توسعه بوکان یاد می شود. سنگ آهک بوکان که در صنعت داروسازی، رنگ و کاغذ سازی کاربرد فراوانی دارد، خام فروشی می شود در حالی که با احداث کارخانه کاغذ، این خام فروشی را می توان متوقف کرد. بوکان قطب سنگ مرمریت در ایران است و در حالی که این سنگها از مرغوب ترین نوع آن در کشور است ، کارخانه های سنگبری نداریم.
یکی دیگر از فرصتهای مهم و قابل اجرا برای اشتغالزایی در بوکان شهرک صنایع پایین دستی است. بوکان علی رغم شهرهای همجوار از نعمت پتروشیمی بی نصیب مانده است اما وجود مجتمعهای پتروشیمی در مهاباد و میاندوآب را می توان با احداث شهرک صنایع پایین دستی به یک فرصت اشتغال برای بوکان تبدیل کرد. این شهرک با جذب مواد تولیدی مجتمعهای پتروشیمی و تولید انواع صنایع مرتبط با پتروشیمی تحولی عظیم در اشتغال بوکان ایجاد خواهد کرد.
بوکان به عنوان قطب کشاورزی در آذربایجان غربی شناخته می شود که ایجاد ارتباط بین کشاورزی و صنعت سبب اشتغال گسترده در این شهر می شود و این ارتباط نیز با صنایع تبدیلی ایجاد می شود. این صنایع که بالغ بر ۴۰ نوع است، سبب افزایش ارزش اقتصادی محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور می شود.
کشت گلخانه ای دومین گزینه برای ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی است. گفته می شود در هر هکتار کشت گلخانه ای برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.سایت گلخانه ای سریل آباد شهرستان بوکان با ۲۰۰ هکتار زمین مرغوب هنوز بلاتکلیف مانده است که بدون شک با کمی همت و پیگیری می توان این سایت را به سرانجام رساند تا تحولی عظیم در اشتغال شهرستان ایجاد شود.
تالاب قره گل با ۳۰۰ هکتار زمین، روستای کانی کوزله، تپه قلایچی ، غار قلایچی، ناله شکینه، سد خراسانه، خانقاه شمس برهان، موزه مردم شناسی استاد عثمان رحمان زاده (معروف به پدر ژپتو ایران)، خانه های بوم گردی با توجه به قرار گرفتن بوکان در کریدور غرب کشور، آرامگاه ماموستا حسن زیرک، ماموستا قاله مه ره، ماموستا سواره ایلخانی زاده، اثر تاریخی فرهاد تاش در عباس آباد بهی، بخشی از پتانسیلهای بوکان در حوزه گردشگری است که با جذب سرمایه گذار می توان فرصتهای اشتغال فراوانی در این شهر ایجاد کرد

#انور_حبیب_زاده

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا