گفتگو

در مصاحبه با روژینا طاهر ( احمدی پور) هنرمند بوکانی عنوان شد : با اراده و پشتکار خود بر مشکلات پیروز شوید

تهیه و تنظیم : الهام مظاهری

 

* لطفاً خودتان را معرفی نموده؟
_ روژینا طاهر(احمدی‌پور) متولد ۱۳۷۳، شهرستان بانه، ساکن بوکان فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه ارومیه هستم.

* صنف کاری خودر را شرح داده و توضیح کامل دهید؟
_ رشته تحصیلیم در دوران متوسطه و دانشگاه گرافیک بود، بعد از اتمام دانشگاه با توجه به علاقه‌ای که در زمینه ی کارهای هنری از جمله نقاشی رنگ روغن، طراحی، نقاشی آبرنگ، تابلوهای برجسته سفالی و ویترای داشتم شروع به تمرین و کار در زمینه‌های فوق نمودم

* چه نیرو محرکه، انگیزه و اتفاق منجر شد وارد این حرفه شوید؟
_ خانواده و همسرم در زمینه ی کارهای هنریام همیشه حامی و پشتیبان من بوده و هستند

* از چه زمانی به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت داشتهاید؟
_ پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه

* محدودیت فعایت شما در چه حدی است؟ (منطقهای، استانی یا خارج کشور)؟
_ طبیعی است هرکار هنری مشکلات خاص خود را دارد و هنرمند باید سعی کند بر مشکلات فایق آید و اندیشه‌های هنری خود را بهصورتی که می‌تواند به تصویر بکشد و قبل از هرچیز هنرمند باید جرأت و جسارت هنری داشته باشد و هیچ مشکلی نمیتواند کار هنرمند را بهنبست بکشاند، چرا که؛ اندیشه هنری با توجه به فرهنگ غنی و سرشار از زیبایی بکر را نمی‌توان محدود کرد.
طبیعی است که بنده به عنوان یک زن در معرض محدودیتهای بیش‌تری قرار دارم اما خوشبختانه با حمایت و کمک خانواده توانسته‌ام بر بیش‌تر مشکلات پیروز شوم و در خارج کشور نیز با توجه به وضعیت اجتماعی شرایط متفاوت و دشوارتری وجود دارد اما خوشبختانه توانسته‌ام با وجود آن همه مشکلات کارهای هنریم را ادامه دهم.

* درگیر حرفه دیگر جدا از حرفه اصلی‌تان هستید؟
_ حرفه‌ی دیگر به غیر از کار هنری نداشته‌ام ولی در کنار آن کلاس آموزشی برگزار کردهام.

* شغل و حرفه اتان تا چه اندازه برای مردم شناخته شده است؟
_ هر رشته و هرنوع کار هنری علاقه‌مندان خاص خود را دارد و برگزاری نمایشگاه‌های من در شهرهای مختلف در اقلیم کوردستان عراق باعث گردید که من به عنوان یک هنرمند بوکان در آنجا شناخته بشوم و این برای من مایه‌ی بسی مباهات است و رسانههای مختلف و کانالهای تلویزیونی با تهیهی مصاحبه و گزارشی برگزاری نمایشگاه به بنده انرژی فراوانی جهت التزام بیش‌تر به کارهای هنریم دادند.

* تأثیری که حرفه شما میتواند در بهبود شرایط کنونی جامعه (فرهنگی، علمی و…) میتواند داشته باشد، چه اندازه است؟
_ اصولاً هنرمندان نسبت به پیرامون خود نگرش متفاوتی دارند و رسالت هنرمند این است که نسبت به بهبود شرایط تلاش کند و هر کس در هر جایگاه هنری که باشد می‌تواند به سهم خود ادای دین بنماید.

* ارتباط صنف شما با صنفهای دیگر چطور است؟
_ هر رشته از کارهای هنری یک هدف کلی را دنبال میکنند و آن تشویق زیبایی شناسی و پیشبرد ذوق هنری جامعه به سوی اعتلای فرهنگی جامعه باشد و در این راستا تمام رشته‌های هنری در یک حوزه برای مردم رسالت خود را انجام می‌دهند و در این مورد کلیه صنوف هنری باهم در ارتباط مستحکمی می‌باشند و هر کدام می‌تواند منشأ الهام برای دیگری باشند و به گونه‌ای مکمل هم هستند.

* مشکلات پیشرو برای ارزش‌گذاری به این حرفه چه از سوی مردم چه مسئولین چیست؟
_ برای هنرمندان به صورت عام و بنده به عنوان یک زن نوع مشکلات می‌تواند متفاوت باشد و ارزش هرکاری به جنسیت خلق کننده اثر را نمی‌شناسد چنانچه دارای پیام قوی و یا ابتکاری جدید باشد از نظر مردم ارزشمند است و به آن ارج مینهند و طبیعی است که مسئولین هم در میان مردم هستند و میتوانند در کاستن موانع و همیاری و همکاری با هنرمندان نقش بسیار مهمی در جامعه داشته باشند.
* راه حل این مشکلات چیست؟
_ پشتکار و ارداه ی هنرمندان می‌تواند قسمت مهمی از حل مشکل باشد و مسئولین هنری باید مشکلاتی را که در سرراه هنرمندان وجود دارد با حمایت و پشتیبانی نسبت به حل آنها اقدام کنند.

* آیا اطلاعات و دانش حرفه‌ای خود را طبق نیاز روزبه‌روز میکنید؟
_ هر هنرمندی نمی‌تواند در قالب سنت‌های گذشته و قدیمی بماند و با پیشرفت جامعه نسبت به پیشبرد افکار و اندیشه‌ی هنرمندانه خود و خلق آثار هنری بیش‌تر خود را به روز کند. و بنده در این مورد خوشبختانه توانسته‌ام نسبت به این نوگرایی خود را تطبیق داده و بیش‌تر تابلوهایی را که در نمایشگاه‌هایم در معرض دید مردم قرار داده ام این هدف به خوبی نمایان است.

* توصیه شما به علاقهمندان این حرفه چیست؟
– با اراده و پشتکار خود بر مشکلات پیروز شوند، ناملایمات و مشکلات آنان را نسبت به اهدافشان دلسرد نکند چرا _ که گام نهادن در زمینه‌های هنری با دشواری و سختی همراه است و باید هنرمند به مبارزه برخیزند و از دشواری‌های آن بکاهد.”

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا