یاداشت ها

بوکان شهری با معابری ناهموار و نا مسطح

مهندس مسعود محمودی

یکی از مسائل بسیار مهم درطراحی شهری، اصول ترافیکی میباشد امروزه ترافیک راحت و روان ، لازمه زندگی در هر شهری است که این ترافیک روان نیازمند چندین پارامتر است یکی از این پارامتر ها، معابر(خیابان و کوچه ها) سطح و هموار است که این اصل مهم به هیچ وجه در بوکان رعایت نشده است وجود چاله های زیاد و عدم همواری در سطح خیابان های بوکان که بدون استثناء در همه خیابان های آن مشهود است منجر به معضلی بزرگ برای شهروندان شده است .
طبق قانون جهت هرگونه حفاری در معابر می بایست از شهرداری مجوز حفاری اخذ گردد و هزینه ی مربوطه حفاری کامل پرداخت گردد این هزینه به منظور ترمیم مکان حفاری گرفته می شود ولی متاسفانه شهرداری یا واحد مربوطه شهرداری، اصول ترمیم معابر بر اساس حفاری را به درستی انجام نمی دهد علت آن نیز عدم بی توجه به زیر سازی درست به هنگام باز سازی آن معابر می باشد و بیشتر جهت رفع تکلیف، آن مکان را مجدد آسفالت می کنند که هم باعث ایجاد ناهمواری در سطح معابر می شود و هم اسفالت مصرفی، هدر می گردد.
به عنوان مثال خیابان بهرامی ( چهارراه شهرداری ) که به مدت چند هفته آن خیابان حفاری شده بود اکنون که بازسازی آن انجام گرفته بدون هیچ زیر سازی و بر روی سطح خاک نامناسب اسفالت انجام گرفته که وضعیت بسیار نا همواری در ان خیابان بوجود اورده است.
موضوع قابل نتیجه این است که خود مسئولین مربوطه شهرداری نیز برا این امر واقف هستند و از این وضعیت نا مناسب معابر احساس نا رضایتی دارند.
بنده به عنوان یک مهندس عمران خاطر نشان می دارم علم راه سازی یکی از اصول بسیار مهم در هر طراحی شهری است که نبود متخصص( مهندس عمران-راه ،منظور کارشناس ارشد راه سازی) در شهرداری باعث بوجود آمدن این وضعیت نامناسب شده است.
متاسفانه این خیابان های ناهموار در ایجاد ترافیک شدید و طاقت فرسا نقش مهمی دارد با تحلیلی جامع تر می توان گفت : صرف هزینه های زیاد از نظر مالی و زمانی ماحاصل ترافیک غیر اصولی است و راه حل مناسب و کارشناسانه آن می تواند موجبات بروز مشکلات اساسی و مهم در توسعه متوازن شهری را حل و فصل نمود و سلامت فکری و ذهنی شهروندان را بهبود بخشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا