جامعه

برداشت زعفران در بوکان بیش از ۳ برابر شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بوکان گفت: به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی میزان برداشت زعفران امسال بیش از سه برابر نسبت به پارسال افزایش یافته است.
انور امینی‌خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از سطح ۲.۸ هکتار زیر کشت زعفران این شهرستان امسال ۱۱.۵ کیلوگرم گل خشک زعفران برداشت شده که این مقدار در سال گذشته حدود سه کیلوگرم بود.
وی اضافه کرد: کشت زعفران در این شهرستان در سال ۱۳٨۹ توسط یکی از کشاورزان بوکانی در روستای «تکانتپه» بخش مرکزی و در سطح ۵۰۰ مترمربع آغاز شد و هم اکنون به ۲.۸ هکتار رسیده است.
«امینی‌خواه»، در خصوص عملکرد متوسط برداشت در سطح هکتار در این شهرستان اظهار داشت: عملکرد متوسط برداشت در هکتار، ۶ تا هفت کیلوگرم گل خشک زعفران است.
وی ادامه داد: گیاه زعفران در آب و هوای سرد، هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ کمیّت عملکرد خوبی دارد به طوری که هم‌اکنون در مناطق کوهستانی و سردسیر این شهرستان سطح زیر کشت آن افزایش یافته و هر سال نیز بر میزان عملکرد این محصول در واحد سطح افزوده می‌شود.
سرپرست جهاد کشاورزی بوکان با اشاره به اینکه زعفران محصولی کم آب‌بر است و در طول یک سال ۲ تا سه بار به آبیاری نیاز دارد، بیان کرد: با توجه به کمبود آب در منطقه این محصول می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر محصولات پرآب بر باشد.
وی گفت: اشتغال‌زایی و اقتصادی بودن زعفران از ویژگی‌های مهم آن برای کشاورزان است و این محصول می‌تواند به اقتصاد خانواده به ویژه در روستاها کمک شایانی کند.
وی افزود: برای حمایت از کشاورزانی که متقاضی کشت زعفران هستند تسهیلات با بهره کم پرداخت می‌شود و در سالجاری به سه نفر از این افراد تسهیلات کم‌بهره برداخت شده است.
زعفران جزو گیاهان چندساله است که با استفاده پیاز گیاه رشد می‌کند و به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.
به گفته کارشناسان زراعت، مناطق کوهستانی غرب کشور یکی از خواستگاه‌های قدیمی زعفران در کشور است و حتی گونه‌های وحشی از زعفران در مناطق مختلف این استان رویش پیدا می‌کند.
بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است و هر ساله بیشترین تولید گندم در این استان را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا