شما اینجا هستید

زندگی » با بی‌حوصلگی و کسلی چه کنیم؟
نویسنده : ابراهیم علی آبادی

خبرگزاری زریان

خستگی و بی‌حوصلگی، احساس تهی‌بودن را نشان می دهد. وقتی کسل می‌شویم ممکن است توجه کمتری نسبت به آن‌چه در اطراف ما اتفاق می‌افتد داشته باشیم. ممکن است احساس بی‌تفاوتی، خستگی، اضطراب، یا عصبانیت داشته باشیم.

 

 

خستگی و بی‌حوصلگی، احساس تهی‌بودن را نشان می دهد. وقتی کسل می‌شویم ممکن است توجه کمتری نسبت به آن‌چه در اطراف ما اتفاق می‌افتد داشته باشیم. ممکن است احساس بی‌تفاوتی، خستگی، اضطراب، یا عصبانیت داشته باشیم.
عوامل مختلفی هم‌چون نداشتن هدف، نداشتن برنامه صحیح، ضعف و سستی اراده، داشتن افکارمنفی و عدم توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خویش، خودکم‌بینی و … دراحساس کم‌حوصلگی نقش دارند. گاهی استراحت ناکافی یا تغذیه نامناسب می‌تواند از دلایل احساس کسالت و بی‌حوصلگی باشد. سطوح پایین تحریک ذهنی، عدم انتخاب و یا کنترل فعالیت‌های روزمره، نداشتن تفریحات متنوع و ادراک ضعیف از زمان می‌توانند از دلایل دیگر احساس بی‌حوصلگی باشند. خستگی و احساس ملالت احساس رایجی در بین افراد است. حتی گاهی ممکن بسیار پر انرژی و سرحال باشیم اما در وضعیتی قراربگیریم که نتوانیم انرژی خود را تخلیه کنیم همین امر سبب می‌شود نسبت به موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم احساس کسالت و بی‌حوصلگی کنیم. کودکان و نوجوانان بیشتر این احساس را تجربه می‌کنند، زیرا آنان انرژی بیشتری دارند و وجود روحیاتی مانند ماجراجویی و کنجکاوی در آن‌ها سبب می‌شودهنگام قرارگرفتن در موقعیت‌های جدی و رسمی احساس کسالت و بی‌حوصلگی کنند. بنابراین نبودن امکانی برای تخلیه هیجانات و انرژی خود، احساس غم و اندوه، درگیر مشکلاتی نظیر افسردگی بودن، وجود مشکلاتی در تمرکز و … از جمله علل و عوامل بروز بی‌حوصلگی است.
چند راهکار برای رفع بی‌حوصلگی:
ـ اجتماعی باشیم، بیرون برویم و با دوستان خود ملاقات کنیم و یا دوستان جدیدی پیدا کنیم.
ـ چیز جدیدی یاد بگیریم شاید چیزی که به آن نیاز داریم تنها یک محرک ذهنی باشد. کتاب بخوانیم و یا درباره موضوعی که به آن علاقه‌مند هستیم تحقیق کنیم .
ـ برنامه خود را پرکنیم. وقتی زمان زیادی داریم خیلی بدتر از زمانی است که اصلاً وقت نداریم. زمانی که خلأ زمانی داریم ممکن است دچار بی‌حوصلگی شویم.
ـ مهارت جدید یاد بگیریم، سرگرمی جدید پیدا کنیم. این کار به ما انگیزه و روحیه می‌دهد.
ـ ورزش روزانه انجام دهید، فعال نگه داشتن بدن سبب فعال نگه داشته شدن ذهن می‌شود. این کار به بهبود بی‌حوصلگی کمک می‌کند. حتی یک پیاده‌روی ساده هم می‌تواند روحیه شما را عوض کند.
ـ از خودمان غافل نشوید به خودمان برسیم؛ به آرایشگاه برویم لباس‌های دیگری بپوشیم و سعی کنیم در خود کمی تفاوت ایجاد کنیم.
ـ مسافرت حتی یک گردش کوتاه می‌تواند تا حد زیادی احساس بی‌حوصلگی را از ما دور کند و سبب ایجاد شادی و نشاط در ما شود.
ـ تلاش کنیم برای هر رفتاری انگیزه‌ای قوی داشته باشیم و از آثار مثبت تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای خاص خود به طور کامل آگاه باشیم.

خبرنگار زریان

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری و تحلیلی زریان |